12 December 2016   | 0
Digitale Transformatie

Operationele efficiency door een ‘connected workforce’

Operationele efficiency door een ‘connected workforce’

Storingen snel verhelpen, het liefst zelfs voorkomen. Nutsbedrijven profiteren sterk van een onderling verbonden (en veilige) operatie.

De inzet van digitale middelen maakt het mogelijk om vele malen efficiënter te werken dan voorheen mogelijk was. Netwerk-, water- en energiebedrijven niet uitgezonderd. Als er ergens een storing is, moet deze uiteraard snel opgelost worden. Het maakt veel uit of dit enkele minuten, een kwartier of zelfs uren duurt. Door nieuwe technologie staan monteurs ter plaatse er nooit alleen voor. Zij zijn verbonden met hun collega’s op kantoor, hebben de beschikking tot alle benodigde informatie en wanneer zij reserveonderdelen nodig hebben zien zij in een oogopslag waar deze zich bevinden. Met als resultaat een veel betere operatie. Het organiseren hiervan – efficiënt en veilig – kwam onlangs aan de orde tijdens het Utilities Event, een workshop die Fujitsu in oktober twee keer organiseerde voor de utiliteitssector.

Nieuwe verwachtingen

De digitale transformatie raakt nutsbedrijven. Om de veranderende wereld tegemoet te treden investeren zij in technologieën die hen efficiënter maken. Ook een nieuwe generatie werknemers heeft verwachtingen van de technologie waarmee zij worden uitrust. “Er komt veel af op de CIO van een nutsbedrijf”, vatte Marianne Lord (Fujitsu) samen. “En dit moet hij in balans zien te brengen met zorgen om legacy-systemen, gelimiteerde budgetten en middelen en schaduw-IT – waarbij de business op eigen houtje technologie implementeert buiten zijn controle om”. Digitale innovaties zoals Fujitsu deze ontwikkelt maken de business efficiënter en helpen dus ook de CIO.

Verbonden medewerker

Een zeer interessant onderdeel van deze middag bij Fujitsu was de live demonstratie van hoe een dag in het leven van de ‘connected worker’ eruit zou kunnen zien. Fujitsu’s Valerie Oosterhoff begeleidde de deelnemers van het event langs alle stappen, waarbij twee medewerkers in de buitendienst van een nutsbedrijf allerlei technologieën toepassen om efficiënter samen te werken. Zij maken onder meer gebruik van tools voor collaboratie als Skype for Business, rijden naar een mogelijke probleemlocatie in een ‘connected van’ die voorzien is van onder meer RFID-technologie en maken op de locatie gebruik van een Virtual Reality-systeem om daar hun werkzaamheden beter uit te kunnen voeren. En met live toegang tot het voorraadsysteem is een ontbrekend reserveonderdeel ook nog eens razendsnel beschikbaar.

Veilig genoeg?

De demonstratie maakte een levendige discussie los onder de bezoekers, waarbij uitdagingen zoals het omgaan met verouderde netwerken aan bod kwamen. Toch was men het er wel over eens dat bedrijven in de utiliteitssector moeten blijven innoveren. Niet alleen in technologie die hun operatie efficiënter maakt, maar ook op het vlak van cybersecurity. Hierover gaf James Green verschillende fascinerende inzichten uit de internationaal samenwerkende expertisecentra die Fujitsu hiervoor heeft ingericht. De toegenomen afhankelijkheid van digitale middelen maakt bedrijven immers kwetsbaarder dan vroeger. Daar bovenop geldt ook nog eens dat nutsbedrijven, vanwege hun grote publieke belang, aantrekkelijke doelwitten zijn voor aanvallen van hackers. Green maakt duidelijk hoe de focus in het tegengaan van dit probleem steeds meer verschuift naar ‘cyber threat intelligence’. Dit houdt een proactieve aanpak in waarbij organisaties bedreigingen in kaart brengen en hun middelen beter inzetten. Ook de ‘connected workforce’ blijft op deze manier gevrijwaard van bedreigingen van buiten.

Of het nu om cyberdreiging gaat of de ‘connected workforce’, het antwoord op de grote uitdagingen voor nutsbedrijven ligt in technologie.

Voor meer informatie download de Utilities Digital Inside Out Report op lees op www.always-connected.com meer over technologische trends die nutsbedrijven raken.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten