16 January 2018   | 0
Digitale Transformatie

Naar de business of out of business?

Naar de business of out of business?

Beste CIO: Als u morgen weer zou solliciteren, zou u dan opnieuw aangenomen worden? De verschuiving van IT naar de CxO is al begonnen.

Vrijwel geen artikel over IT komt tegenwoordig voorbij zonder dat termen als ‘digitale transformatie’ en ‘disruptie’ vallen. Dit artikel vormt daarop geen uitzondering. Ook op social media, van Twitter tot LinkedIn, is er veel aandacht voor de grote impact van technologie op vrijwel ieder aspect van onze samenleving. Tijdens het Gartner Symposium in Barcelona dat ik eind vorig jaar bezocht, kwam het allemaal voorbij: de nieuwste technologietrends in security en risk, IoT en AI, om maar een paar zaken te noemen. Maar ook de rol van innovatie, de platformeconomie en de leiderschap en bedrijfscultuur die nodig zijn in de nieuwe wereld.

Business wordt IT

Gelukkig was er tijdens het Gartner Symposium ook veel aandacht voor de veranderingen die mensen doormaken. Want dit is iets dat we, te midden van alle technologische ontwikkelingen, nog te vaak over het hoofd zien. Terecht zei bijvoorbeeld Mark Jeffries, een voormalige beurshandelaar van Merrill Lynch, maar tegenwoordig communicatieadviseur en een veelgevraagde gast bij nieuwszenders zoals BBC News, NBC en Fox Business, dat we allemaal verkopers zijn. Dus ook de CIO’s die het event massaal bezochten. Businessproblemen verschuiven naar IT en dit vraagt om andere mensen en een andere cultuur. De CIO moet niet alleen een visie op disruptie en digitale transformatie ontwikkelen, maar moet deze ook kunnen verkopen aan de rest van de organisatie.

Dit brengt ons bij de vraag: als u morgen weer zou moeten solliciteren, zou u dan wel opnieuw aangenomen worden? Oftewel, bent u als mens geschikt voor innovatie of alleen om de lichten aan te houden? Deze vraag geldt uiteraard niet alleen voor de CIO, maar eigenlijk voor de gehele personele bezetting in een organisatie. Zeker tegen de achtergrond van de ‘war for talent’, waarbij bedrijven zich verdringen om de juiste talenten binnen te halen (en te houden). Dus krijgt uw organisatie wel de mensen die u nodig heeft? En, ook niet onbelangrijk, is er wel een cultuur van verandering binnen de organisatie aanwezig? Als het antwoord op al die vragen ‘nee’ is, zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen.

Naar de business of out of business?

De verschuiving van CIO naar CxO is al begonnen. We bevinden ons in de volgende fase van IT. Alle CxO’s in organisaties begrijpen dat als zij binnen vijf minuten een AirBnB of Uber kunnen regelen, zij deze ervaring ook kunnen relateren aan hun eigen businessprobleem. Het laatste waarop zij zitten te wachten is een IT-afdeling die vooral tegenhoudt en bij digitale initiatieven vooral bezorgd is over de vraag of deze wel passen binnen de huidige infrastructuur. Met andere woorden: er is grote behoefte aan de ‘nieuwe CIO’ en nieuwe digitale leiders. Het huidige leiderschap in veel organisaties moet zich daarom zorgen maken. Want als IT niet de beweging maakt naar de ‘businesskant’ van de organisatie, is deze afdeling binnen een paar jaar ‘out of business’.

Tegelijkertijd ligt er ook een opdracht voor de ‘business’ en de CxO. Of het nu gaat om HR, marketing, finance of risk: allemaal hebben ze er baat bij om de IT’er meer bij hun initiatieven te betrekken. Businessproblemen worden immers steeds meer IT-problemen, waarvoor IT-oplossingen nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van Robotic Process Automation (RPA) op de HR-afdeling voor het sneller on- en offboarden van nieuw personeel met alle bijbehorende stappen. Andere voorbeelden zijn het automatiseren van de verificatie van klantgegevens door de risk-afdeling, of het vastleggen van processtappen door banken en verzekeraars in het kader van de zorgplicht. Bij uitstek is IT de afdeling die kan helpen businessdoelen te verwezenlijken of zelfs te overtreffen. Om dit mogelijk te maken, is netwerken belangrijker dan ooit geworden. In die zin moeten we allemaal wat meer verkoper zijn.

 

Meer weten over Robotic Process Automation? Lees de artikelen op Fujitsu-nieuws over dit onderwerp of bekijk de opname van het webinar van Fujitsu over RPA.

 

Auteur: Hugo Herman de Groot

Hugo Herman de Groot werkt bij Fujitsu en gelooft in mensen, acties, samenwerken en technologie. Hij richt zich op co-creatie met klanten en partners bij het maken van business oplossingen die zijn gebaseerd op Robotic Process Automation en Internet of Things.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten