11 February 2021   | 0
Digitale Transformatie

Intelligent Automation: de sleutel tot succes

Intelligent Automation: de sleutel tot succes

Het is donderdagochtend en ik sla de krant open. De eerste kop die ik lees luidt als volgt: ‘Crowdfunding blijft onverminderd populair’. Voor 2021 wordt een stevige groei verwacht tot een niveau van wel 500 miljoen euro. Ik lees verder: ‘Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: de huizenmarkt tart economische wetmatigheden.’ Zaken die je niet meteen linkt aan tijden van crisis. Het is een teken dat we meer dan ooit te maken hebben met onvoorspelbaarheid.


In eerdere blogs in mijn Re-imagine blogserie vertelde ik al je over onze micro-enterprises als versnellers van digitale transformatie (lees eerdere blogs over Digital transformation, ServiceNow, Multi-Cloud en Microsoft). Een situatie zoals nu met de coronacrisis leidt ertoe dat bestuurders en leidinggevenden hun plannen voor digitale transformatie willen versnellen, met als doel het stimuleren van efficiency, groei en veerkracht. Onderdeel van deze digitale transformatie is de inzet van innovatieve technologie zoals Data Analytics, Blockchain of Intelligent Automation. Onze micro-enterprise Digital Transformation Services onder leiding van Eric van der Toolen heeft deze expertise.

It’s all about data

Laten we het voorbeeld van de groeiende woning- en hypotheekmarkt nemen. Stel, je koopt een woning. Bij de aanvraag van je hypotheek lever je altijd informatie aan, die de hypotheekverstrekker verwerkt en aanvult met andere (externe) data. Data die zo is gestructureerd, dat bedrijfssystemen deze foutloos kunnen verwerken. Met de mens als verbindende factor tussen verschillende systemen kan een hypotheekverstrekker de aanvraag uiteindelijk accepteren op basis van een risico-analyse. In dit “onboarding” proces zijn verschillende mensen betrokken, die het grootste deel van hun tijd bezig zijn met het opvragen en verwerken van informatie. Dit kost tijd, geld, en het proces is foutgevoelig. Ook als het gaat over schaalbaarheid ben je beperkt, want waar haal je extra personeel vandaan wanneer de vraag op de markt stijgt?

Digitale medewerkers

Automatisering en de inzet van intelligente technologieën helpen om kosten terug te dringen en sneller te acteren op veranderingen, maar stellen jouw organisatie ook in staat om zich te richten op activiteiten met een hogere toegevoegde waarde. Dit is vooral ook voor medewerkers merkbaar. Door repeterend werk te automatiseren, hebben zij meer tijd voor zaken die waarde toevoegen aan het bedrijfsproces. Dat zien we zelf ook bij de servicedesk van Fujitsu. Op het moment dat we aanvragen zoveel mogelijk geautomatiseerd verwerken door de inzet van onze ‘digitale medewerkers’, ontstaat er meer ruimte voor persoonlijk, 1 op 1 contact tussen onze servicedeskmedewerkers en de gebruikers.

Besluitvorming

Een andere manier om sneller en betere beslissingen te nemen is door inzicht te krijgen in je beschikbare data. Denk maar aan het achterhalen van (onverwachte) patronen die helpen om real-time inzichten te genereren zodat je organisatie hier snel en proactief op kan reageren en toekomstige problemen kan voorspellen.

Data kent allerlei vormen: teksten, videobeelden, audio en ga maar door. Aan data  geen gebrek. Volgens onderzoek van onder andere IDC gebruiken we slechts zo’n tien procent van de beschikbare data voor analyses, veelal verkregen door Intelligent Automation. Negentig procent blijft dus ongerept! Door Data Analytics in te zetten, helpen we onze klanten data bruikbaar en begrijpelijk te maken om uiteindelijk betere beslissingen te kunnen nemen. Zo zijn er bijvoorbeeld gemeentes die risico-analyses voor bouwplannen maken uit honderden miljoenen records en financiële analyses uitvoeren om fraude in onder meer zorgdeclaraties te signaleren.

Negentig procent van de beschikbare data blijft op dit moment ongerept.


Data kent allerlei vormen: teksten, videobeelden, audio en ga maar door. Aan data  geen gebrek. Volgens onderzoek van onder andere IDC gebruiken we slechts zo’n tien procent van de beschikbare data voor analyses, veelal verkregen door Intelligent Automation. Negentig procent blijft dus ongerept! Door Data Analytics in te zetten, helpen we onze klanten data bruikbaar en begrijpelijk te maken om uiteindelijk betere beslissingen te kunnen nemen. Zo zijn er bijvoorbeeld gemeentes die risico-analyses voor bouwplannen maken uit honderden miljoenen records en financiële analyses uitvoeren om fraude in onder meer zorgdeclaraties te signaleren.

Het draait niet om technologie

Kortom, in deze onvoorspelbare tijden zijn toepassingen voor Intelligent Automation en Data Analytics overal en op vele andere plekken eveneens mogelijk. Automatisering en de inzet van intelligente technologieën helpen organisaties om kosten terug te dringen en sneller te acteren op veranderingen. Bij digitale transformatie gaat het immers om het vinden van nieuwe manieren van waardecreatie. Nu is dan ook het uitgelezen moment om eens verder te kijken dan de bestaande, traditionele systemen. Maar als je dat doet, bedenk wel dat digitale transformatie niet om technologie draait. Natuurlijk, technologie speelt een belangrijke rol, maar als jouw organisatie niet in staat is om er waarde mee te creëren is er geen sprake van digitale transformatie. Dáár gaat het om. Dus aan jou ook de vraag: hoe creëer jij werkelijke, toekomstbestendige waarde voor jouw organisatie?

Dit geeft misschien stof tot nadenken. We helpen hier graag bij en ik wens je in ieder geval veel succes!

Bas de Reus

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten