13 April 2017   | 0
Digitale Transformatie

Hoe verkoopt u digitale transformatie intern?

Hoe verkoopt u digitale transformatie intern?

Het op één lijn brengen van de organisatie is essentieel om tot een succesvolle digitale transformatie te komen.

Digitalisering is zó belangrijk geworden voor commercieel succes dat er in de markt een nieuw mantra is ontstaan: ‘digitalise or die’. Dit komt misschien wat dramatisch over, maar het is zeker waar dat technologie bedrijven nu volledig nieuwe manieren biedt om omzet en groei te stimuleren en vrijwel elk aspect van hun processen te veranderen. De vraag blijft echter: hoe moeten bedrijven het vraagstuk van digitalisering in de praktijk benaderen? Dit vraagt Conway Kosi, Fujitsu’s hoofd Managed Infrastructure Services (MIS), EMEIA, zich af in een blog. Hij merkt daarbij op dat slimme bedrijven beseffen dat het niet langer voldoende is om toeschouwer te zijn in de digitale wereld. Nu deze wereld meer verbonden raakt, moeten zij hun manier van werken en hun marktpropositie veranderen door te digitaliseren.

Samenwerking

De samenwerking tussen CIO en CEO is daarin cruciaal, stelt Kosi. De CIO is de orchestrator die de business helpt de balans te vinden tussen oude en nieuwe IT-systemen. Tegelijkertijd moet de CEO de CIO verantwoordelijk maken én draagvlak geven voor digitale innovatie. Juist omdat vrijwel elke functie in de business digitaliseert, is het belangrijk dat de CEO en CIO zich op één lijn bevinden. Met name in sectoren waar sprake is van veel marktdisruptie moet de CIO de business in staat stellen om flexibel genoeg (agile) te zijn om nieuwe kansen te benutten.

Innovatie komt veelal uit cloudsystemen, IoT-devices en big data en hier moet de business goed van doordrongen zijn. De uitdaging van de CIO is om deze innovaties mogelijk te maken, maar tegelijkertijd oog te hebben voor de legacy-IT in het bedrijf. Een gecompliceerd proces, maar deze werkelijkheid van ‘oude en nieuwe’ IT negeren is nu eenmaal niet de beste manier om het bestaansrecht van een bedrijf voor lange tijd te verzekeren. Een mooi voorbeeld van hoe elke afdeling in een bedrijf aligned is voor digitale innovatie is Tesla. De succesformule van CEO Elon Musk is een open communicatieplan, bijvoorbeeld voor zelfsturende auto’s, waardoor voor iedereen duidelijk is in welke richting het bedrijf zich in de toekomst beweegt.

Wat is uw boodschap?

Een succesvolle digitale transformatie is afhankelijk van de buy-in van de gehele organisatie, die te verkrijgen is door duidelijk te zijn over de voordelen (van digitaal veranderen). Dit wordt vaak vergeten. Fujitsu’s onderzoeksrapport ‘Digital Roulette’ geeft dit duidelijk weer: slechts één op de drie Europese IT-beslissers ziet dat digitale prioriteiten volledig aligned zijn in hun organisatie. Juist door een duidelijke boodschap te hanteren voor de hele organisatie, die geldt voor iedere afdeling, kan men verder komen en doelen behalen. Met als gevolg de gewenste hogere omzet en meer productiviteit. Een holistische benadering van digitale transformatie is volgens Kosi de enige weg tot succes.

 

Een grote praktische uitdaging bij digitalisering voor veel bedrijven is het integreren van hun verouderde (legacy-)systemen en nieuwe, vaak cloudgebaseerde technologie. Fujitsu heeft praktische oplossingen voor dit probleem, waaronder de K5 Enterprise Cloud Service, het eerste cloudplatform dat digitale transformatie mogelijk maakt door traditionele IT te integreren.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten