09 November 2020   | 0
Digitale Transformatie

Hoe de pandemie de rol van de CIO heeft veranderd

Hoe de pandemie de rol van de CIO heeft veranderd

Het is belangrijker dan ooit dat de CIO nauwe afstemming heeft met de C-suite om de coronacrisis te overleven. Dat blijkt uit onderzoek van Fujitsu onder 750 CxO’s in Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Portugal dat is uitgevoerd door Vitreous World.

Disruptie

De schokeffecten in onder andere de gezondheidszorg en de economie als gevolg van Covid-19 zullen nog vele jaren bij ons blijven. Maar zoals de geschiedenis keer op keer heeft aangetoond, heeft een disruptie zelden uitsluitend negatieve gevolgen. Wanneer er sprake is van disruptie, volgt transformatie meestal snel. En de transformatie die met deze crisis gepaard gaat, is voornamelijk van digitale aard. 69% van de topbestuurders zegt dat ze geloven dat Covid-19 hun roadmap voor digitale transformatie versnelt.

Digitale transformatie

Of het nu gaat om de acceptatie van initiatieven zoals werken op afstand of het versnellen van strategieën voor het genereren van inkomsten zoals e-commerce, uit het onderzoek blijkt dat digitale transformatie als een cruciale investering voor de toekomst wordt gezien.

Maar wat is digitale transformatie eigenlijk? Het gaat dan niet langer alleen om de basisprincipes zoals het upgraden van IT-systemen. Veel organisaties moeten nu een ‘digital first’- of’ digital only’-strategie toepassen. Dit zet veel organisaties natuurlijk onder druk om digitaal te transformeren in een tempo dat in grote mate wordt bepaald door klanten, consumenten en werknemers.

Volgens de Nederlandse topbestuurders zijn de 3 belangrijkste bottleneck bij digitale transformatie:

  • Slechte afstemming tussen technologie en het bedrijf (39%)
  • Gebrek aan expertise in de bredere markt (38%)
  • (Te) complexe business modellen (36%)


Wie is de baas?

De vraag is: wie in de C-Suite denkt mee over de nieuwe versnelde digitale transformatie? Als gevolg van deze pandemie worden vaak ook de bedrijfscultuur en HR-verantwoordelijkheden opnieuw vormgegeven.

  • CIO’s overtuigden hun organisaties meestal om innovaties toe te passen waarmee we digitale transformatie waarschijnlijk zouden associëren, maar ook de CIO’s zelf hebben een transformatie doorgemaakt in hun rol en de verantwoordelijkheden binnen hun bedrijf.
  • De CHRO (Chief Human Resource Officer) zal uitblinken in het collectief managen van mensen binnen een organisatie, maar heeft niet dezelfde ervaring op afstand.
  • De CEO is misschien verantwoordelijk voor het managen van een bedrijf in zijn geheel, maar waarschijnlijk is deze persoon het niet gewent om dit te doen zonder persoonlijk contact.

In de huidige situatie is de CIO een nog belangrijker onderdeel geworden in de C-suite. Omdat 69% van de topbestuurders vindt dat hun fundamentele benadering van digitale transformatie dit jaar aan het veranderen is, wilden we niet alleen begrijpen hoe de pandemie de rol van CIO’s beïnvloedt, maar ook of deze ‘verandering in aanpak’ de CIO’s op één lijn brengt met hun andere C-level collega’s. 81% ervaart dat samenwerking tussen topbestuurders cruciaal is om digitale transformatie effectief en succesvol te maken.

Lees ons volledige rapport voor alle uitkomsten: De veranderende rol van de CIO: hoe technologie en een pandemie de verantwoordelijkheid van de C-suite voor organisatieverandering hebben veranderd

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten