13 September 2016   | 0
Digitale Transformatie

“Digitalisering steden moet burger activeren”

“Digitalisering steden moet burger activeren”

Planners, architecten en techbedrijven die de stad van morgen vormgeven, moeten human-centric denken, zegt MIT-professor Carlo Ratti.

In I-CIO, Fujitsu’s digitale platform voor CIO’s, CTO’s, chief digital officers en andere IT-beslissers, komt MIT-professor Carlo Ratti aan het woord. In zijn interview gaat hij in op het gegeven dat stedelijke planning meer en meer het terrein wordt van de computerwetenschap. “De smart city is een droom die werkelijkheid wordt voor elke computerwetenschapper”, aldus de architect, engineer en auteur over de digitalisering van steden.

Moderne stad is digitaal
Het is de opkomst van alomtegenwoordige informatietechnologie die de moderne stad gestalte geeft. Real-time verbindingen, interactie en communicatie spelen een rol in elke dimensie van de stedelijke ruimte. Van afvalverwerking, watermanagement en beheer van publieke infrastructuur tot transport en energieverbruik; overal hebben technologieën als Internet of Things (IoT) een enorme impact. Eén aspect blijft echter te vaak buiten beschouwing: de mens.

Volgens Ratti zijn smart city-initiatieven tot op heden te veel gericht op de technologie en het controleren van de stad. Dat terwijl juist de burger centraal zou moeten staan. Met andere woorden: slimme steden moeten meer human-centric zijn. De MIT-professor ziet dit her en der al gebeuren door digitale netwerken die gericht zijn op het activeren van burgers. Zo heeft de Amerikaanse stad Boston het burgerparticipatieproject New Urban Mechanics (NUM), waarin wijkbewoners met behulp van een mobiele app zaken doorgeven die dringend onderhoud nodig hebben: van een kapot verkeerslicht tot gaten in de weg. Met deze informatie kan de stad reparatieteams op pad sturen.

Actieve rol voor burger
Het project is een succes: bijna een derde van alle onderhoudsaanvragen voor het verantwoordelijke  departement komen via de app. “Het effect is dat door het project eigenlijk elke burger een monteur voor de stad is.” De burgers die actief data verzamelen en delen voor beter onderhoud aan publieke voorzieningen vormen een perfect voorbeeld van een smart city-initiatief dat human-centric is. Een van de meest interessante aspecten van de  human-centric optimalisatie van steden is dat IoT burgerparticipatie mogelijk maakt, vindt Ratti. “Door data kunnen wij, als burgers, een nieuwe rol spelen in steden.”

Meer weten over IoT en smart cities? Lees het interview met ‘big thinker’ Carlo Ratti op I-CIO hier en ontdek Fujitsu’s technologievisie hier.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten