16 July 2018   | 0
Digitale Transformatie

De bankensector op de schop door digitalisering

De bankensector op de schop door digitalisering

Artificial Intelligence, Internet of Things en blockchaintechnologie brengen grote veranderingen teweeg in de bankenwereld.

Steeds meer alledaagse dingen veranderen als gevolg van de digitaliserende samenleving. Bedrijven optimaliseren de klantervaringen door gebruik te maken van technologische ontwikkelingen. Door dit soort innovaties doen we nu bijvoorbeeld met het grootste gemaks betalingen voor onze aankopen met onze smartphone: van nieuwe kleren, boodschappen tot een complete keuken. Consumenten verwachten altijd en overal over de mogelijkheid te beschikken over de diensten die banken aanbieden. Fujitsu schat in dat banken als gevolg van digitalisering de komende tien jaar steeds meer gaan functioneren binnen ecosystemen waarbij zij samen met organisaties uit andere branches betrouwbare en real-time diensten aanbieden. De opkomst van fintech-bedrijven dwingt huidige banken deze verandering te ondergaan.

Verandering is nodig

Banken voeren tegenwoordig nog steeds voornamelijk dezelfde taken uit waarvoor zij honderden jaren geleden al in het leven werden geroepen. Namelijk, als intermediair acteren en de betrouwbaarheid van financiële transacties garanderen. Daarnaast verlenen ze diensten door informatie over persoonlijke of financiële bankzaken te verschaffen. Opkomende fintechs richten zich op kleine onderdelen van diensten van een bank en nemen deze rollen over, vaak op een efficiëntere, goedkopere of meer waarde toevoegende manier. Door de voortschrijdende technologische innovatie zullen banken zich moeten ontwikkelen tot technologiebedrijven om van toegevoegde waarde te zijn voor consumenten ten opzichte van de fintechs.

Fujitsu’s nieuwe whitepaper ‘Digital Transformation of Banking Services’ ontwaart vijf trends binnen de digitaliserende bankenwereld. De digitalisering maakt diensten mogelijk die aansluiten bij de manier van leven van moderne consumenten, zoals instant dienstverlening en interactie met hun bank. Een open banking structuur, waarbij fintech-bedrijven toegang krijgen tot de API’s van banken, is noodzakelijk om diensten te ontwikkelen waarmee banken voldoen aan de wensen van de consument. Het leveren van efficiëntere diensten door technologie kan onder meer door Artificial Intelligence. Software krijgt hierbij input waarop het autonome beslissingen neemt. Voorbeelden zijn zelfrijdende auto’s, maar ook chatbots binnen de klantenservice van financiële dienstverleners.

Toekomst voor blockchain

Ook sociale waarde toevoeging is een groter wordende trend. Twee miljard cash-gebaseerde individuen in de wereld, die nu nog geen bankrekening hebben, dienen betrokken te worden bij het digitale financiële verkeer. Verder schuift de rol van de bank als intermediair steeds verder weg van de eindgebruiker, door de ontwikkeling waarbij mensen direct contact willen met de andere partij waar zij een transactie mee aangaan. Blockchaintechnologie is hier een voorbeeld van. Samen met Japanse financiële instituten test en ontwikkelt Fujitsu directe transacties van gebruiker naar gebruiker via blockchaintechnologie. Hiermee beschikt Fujitsu over de technologie en de kennis om de diensten van banken te verbeteren. De ontwikkelingen bieden daarnaast ook fintech-bedrijven de ruimte om de financiële markt te betreden en nieuwe diensten te bieden aan consumenten.

 

Digitalisering gaat veel teweegbrengen in de financiële sector, waarbij er aan alle kanten wordt getrokken aan diensten die banken nu nog aanbieden. Fujitsu onderzoekt en test de mogelijkheden van onder meer blockchaintechnologie. Hier meer over weten? Lees meer op onze Enabling Digital website.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten