01 July 2021   | 0
Digitale Transformatie

‘Data-driven’ ondernemen centraal tijdens ontbijtsessie Fujitsu

‘Data-driven’ ondernemen centraal tijdens ontbijtsessie Fujitsu

Dagelijks staan beleidsmakers en managers voor complexe uitdagingen en keuzes die gemaakt moeten worden. Organisaties hebben meer data dan ooit. Toch wordt amper 10% van de beschikbare bedrijfsdata gebruikt voor datagedreven besluitvorming.


Hoe benutten bedrijven wél het potentieel van data? Redmer Huizinga besprak het tijdens een ontbijtsessie met klanten op woensdag 30 juni. Huizinga is als Innovatieconsultant Digital Transformation verantwoordelijk voor de micro-enterprise Data Analytics binnen Fujitsu. Hij schreef onder meer het boek ‘BlockChange! – How To Survive The Crypto Economy’ en is al 6 jaar betrokken bij tal van datagedreven initiatieven in organisaties.

De presentatie werd gestart vanuit zijn ‘boekenclub’ met drie boeken die belangrijk waren in zijn eigen datagedreven reis. Een grote invloed is ‘Foundation’ geweest. “Ik las het rond 1990 en de hoofdpersoon die met behulp van wiskunde en informatie de toekomst voorspelt maakte enorm indruk op me. Hij beschreef bijna 70 jaar geleden vrij exact wat we nu kennen als machine learning.” Van grote invloed zijn ook het boek ‘What Would Google Do?’ van Jeff Jarvis (“Het heeft mij geleerd door de data gedreven bril van Google naar de wereld te kijken”) en “Zone to Win” van Geoffry A. Moore. De boeken vormden zo de verhaallijn in de ontbijtsessie over wat een datadriven mindset is, welke uitdagingen bedrijven tegenkomen, welke use cases er zijn en, ook niet onbelangrijk, hoe te starten. Want dat bedrijven hier uitdagingen in hebben, mag duidelijk zijn als we de feiten erbij pakken. Zo blijft 90 procent van alle data in bedrijven ongebruikt. Hiervoor zijn verschillende oorzaken te vinden, zoals data die vast zit in silo’s en data met een slechte kwaliteit. “En zorg nu eens dat je van die Excel-rapportage-chaos afkomt”, tipt Huizinga. Andere veel voorkomende hobbels zijn het ontwikkelen van een datastrategie, het oplossen van legacy-issues en het verantwoordelijk maken van mensen voor data-initiatieven.

Investeringen moeten gewoon renderen

Wie consultancybedrijven spreekt over de waarde van Big Data krijgt vaak dezelfde antwoorden en lijstjes met afkortingen. Zo komen de vier V’s dikwijls voorbij als beschrijving (Velocity, Volume, Veracity & Variety), evenals de DIKW (van Data naar Information, Knowledge en Wisdom). Allemaal snijden ze hout, maar Huizinga houdt het liever simpeler. “Als je kijkt naar investeringen als organisatie, moeten deze gewoon renderen. Daarom zou ik mijn eigen afkorting willen voorstellen: MMMM, oftewel Make Me More Money. Gaan voor rendement is niet per sé de meest sexy insteek maar wel goed om te onthouden.”

Echte data-driven organisaties zullen overigens onderschrijven dat hun investeringen hebben geloond. Volgens onderzoek van HBR zouden deze organisaties gemiddeld vijf procent productiever zijn dan de concurrentie en zes procent winstgevender. Het is dan ook niet zo vreemd dat veel organisaties ambities hebben in deze richting. Onderzoek van Forrester wijst uit dat bijna driekwart van de organisaties meer data-driven wil worden. Alleen slaagt slechts 29 procent van deze organisaties daar ook in. Hoe kan dat?

Bottom-up innoveren werkt niet

Complexiteit van de implementatie, funding en adoptieproblemen bij nieuwe technologieën zijn drie belangrijke redenen waarom data-driven ondernemen niet overal goed van de grond komt. Succesvolle organisaties zien in dat alle vraagstukken zich laten samenvatten in organisatorische, technologische en menselijke elementen. Daarom adresseren zij alle drie de pijlers. Lessen die zij hebben geleerd zijn onder meer dat een ‘bottom-up’ aanpak niet werkt. “Het idee bestaat in de markt dat je bottom-up kunt innoveren, vaak ingegeven door het verhaal van Google en dat medewerkers daar twintig procent van hun tijd mochten besteden aan eigen initiatieven. Van daaruit is Google Mail ontstaan. Een mooi verhaal, maar het is ook een uitzondering. Ook een ‘tools-first’ benadering werkt niet. Het is niet zo dat als je de tooling koopt de rest vanzelf wel volgt.”

Wat wel werkt: actief sponsorschap vanuit het management en data-driven ondernemen zien als een grote verandering waar de hele organisatie bij betrokken is. Een belangrijke realisatie is bovendien dat projecten als deze niet een kop en een staart hebben. Er is sprake van verschillende projecten die allemaal met elkaar verweven zijn. “Je kunt het ook niet wegstoppen in een bepaalde afdeling. Bij voorkeur werk je met een virtueel team waarin alle onderdelen van de organisatie vertegenwoordigd zijn. De datagedreven organisatie is een verantwoordelijkheid van iedereen. “

Laaghangend fruit

Als het gaat om use cases raadt Huizinga aan om te beginnen met een initiatief dat relatief eenvoudig is, snel te realiseren en tegen lage kosten. “Het is verleidelijk om iets spannends te doen vanwege het mooie verhaal en het enthousiasme dat je ermee los hoopt te maken. Maar daarmee kun je ook vastlopen. Je kunt dan beter starten met bestaande data, een probleem dat iedereen herkent en een oplossing die in korte tijd te testen is.” In zijn presentatie liet hij verschillende voorbeelden zien die als ‘laaghangend fruit’ te bestempelen zijn, onder meer in de financiële dienstverlening en logistiek. “Onze aanpak als Fujitsu is dat we altijd starten vanuit de business, niet de technologie. Mijn tip: zorg altijd dat je voldoende draagvlak hebt en dat je zo snel mogelijk je ideeën kunt vertalen van een PowerPoint naar een stukje echte code, zodat je snel kunt beoordelen of je idee ook echt uitvoerbaar is.”

Meer weten over wat Fujitsu kan betekenen op het gebied van Data Analytics? Kijk hier voor meer informatie over Fujitsu op www.fujitsu.com/nl. Daarnaast gaan we na de zomer verder met de reeks Re-imagine ontbijtsessies. Op woensdag 8 september hebben we het graag met u over Blockchain. Inschrijven kan op de website.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten