05 October 2020   | 0
Digitale Transformatie

Covid-19 als versneller van digitale transformatie

Covid-19 als versneller van digitale transformatie

Als de Covid-19 pandemie bedrijven iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat het belangrijker is dan ooit tevoren om weerbaar en relevant te zijn. En daarvoor moet je in staat zijn om jezelf steeds opnieuw uit te kunnen vinden. Zelf vind ik het razend interessant wat wij aan het doen zijn met het concept van ‘micro-enterprises’ binnen onze Nederlandse Fujitsu organisatie.

Het vormgeven van digitale transformaties van organisaties zit in ons DNA. Sinds 2013 leggen wij jaarlijks in ons visiedocument, onze Fujitsu Technology and Service Vision, uit welke richting wij als bedrijf opgaan. Ons ideaal is en blijft dat technologie er moet zijn voor de mensheid en iets ten goede moet bijdragen aan de maatschappij. De term die wij daarvoor hanteren is de Human Centric Intelligent Society. Dat klinkt misschien wat ‘hoog over’, maar wat we ermee willen zeggen is dat wij er alles aan doen om bedrijven te helpen bij het realiseren van zaken aan de goede kant van het spectrum. Denk aan bijvoorbeeld het ontwikkelen van oplossingen die ouderen helpen langer thuis te blijven wonen. Een ander voorbeeld is onze Fugaku-supercomputer in Japan. Deze snelste en krachtigste computer ter wereld gebruikt Fujitsu om meer onderzoek te doen naar Covid-19. Ook ben ik trots op initiatieven en samenwerkingsverbanden zoals met het Toyko Shinagawa Hospital waarbij AI-technologie wordt ingezet om betere en snellere diagnoses te kunnen doen voor Covid-19.

Stroomversnelling
In Japan loopt Fujitsu voorop als het gaat om thuiswerken. Nu klinkt dit misschien helemaal niet zo vooruitstrevend hier in Nederland, maar geloof me: in een land als Japan was het tot voor kort praktisch ondenkbaar dat werknemers niet elke dag naar kantoor kwamen. Inmiddels is een work-life-shift voor maar liefst 80.000 Japanse medewerkers wel een feit.

De uitbraak van het coronavirus en de maatregelen die we nemen om verdere verspreiding van de ziekte tegen te gaan, heeft dit nog verder in een stroomversnelling gebracht. Voor onszelf, maar ook voor onze klanten overal ter wereld. Aan de hand van onze visie geven we de transformatie bij onze klanten vorm aan de hand van het 3R-model: Resilience, Relevance & Re-invention. En dit klopt ook gewoon. Want de inzet van technologie kan bedrijven weerbaarder maken, maar daarvoor moeten ze zichzelf wel steeds opnieuw uitvinden om relevant te blijven. Dit geldt voor onze klanten, maar zeker ook voor onszelf.

“Om die reden zijn wij begonnen met het inrichten van zogeheten ‘micro-enterprises’ binnen onze organisatie. Dit zijn kleine units waarmee wij onze nieuwe diensten sneller, onafhankelijker en beter bij klanten kunnen toepassen.”

In Nederland hebben we de volgende micro-enterprises: ServiceNow, Multi Cloud Services (MCS), Microsoft, Security (ECS) en Digital Transformation (DX).

De transformation zone is waar het gebeurt

De micro-enterprises zijn gebaseerd op het concept uit het boek ‘Zone to Win: Organizing to Compete in an Age of Disruption’ van Geoffrey A. Moore. Hierin wordt beschreven wat er nodig is om een succesvolle transformatie door te maken. Een succesvol bedrijf heeft verschillende dimensies (‘zones’). Een deel hiervan is gericht op omzet en (organische) groei, een ander deel op plannen voor de toekomst en disruptie. Dit laatste doen wij met onze micro-enterprises. We weten allemaal dat het binnen een corporate setting moeilijk is om een nieuwe business te starten, met een andere snelheid, dimensie en flexibiliteit. Met kleine, autonoom opererende eenheden kiezen we ervoor snel, flexibel en wendbaar te zijn voor onze klanten.

Wereld op z’n kop

Door de Covid-19 pandemie zijn veel dingen die voor organisaties vertrouwd en voorspelbaar waren, op hun kop gezet. Er heeft een complete verandering plaatsgevonden. Maar in deze uitdagende tijden komen ook thema’s naar voren die ons richting geven. De versnelde invoering van digitale technologieën is een van de belangrijkste voorbeelden, evenals de verschuiving van de bedrijfsfocus, van efficiëntie naar veerkracht. Maar ook een hernieuwde nadruk op het welzijn en mensen centraal stellen. Ik ben daarom ontzettend trots op hoe onze mensen onze klanten hebben geholpen in de afgelopen maanden. We hebben veel complimenten gekregen en veel klanten gaven aan dat ze blij waren dat ze al voor Covid-19 met ons het pad van digitale transformaties waren ingeslagen. De investeringen hebben zich nu uitbetaald.

Dit is de eerste blog van mijn Re-imagine blogreeks. Onder de noemer van het thema Re-imagine geven wij namelijk samen met onze klanten invulling aan de nieuwe toekomst. Samen met de Head of van een micro-enterprise vertel ik je in de volgende blogs graag meer over hoe deze kleine units binnen de grote Fujitsu organisatie sneller waarde gaan toevoegen voor onze klanten. Benieuwd geworden hoe een vernieuwende aanpak binnen de ServiceNow micro-enterprise een verschil kan maken voor de digitale transformatie van jouw organisatie?

Graag tot mijn volgende Re-imagine blog!

Bas de Reus

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten