18 November 2016   | 0
Digitale Transformatie

‘Citizen-centric’ innovatie voor overheden

‘Citizen-centric’ innovatie voor overheden

Overheden overal ter wereld staan onder druk om te digitaliseren. Inzet van nieuwe technologie vergroot het vertrouwen van burgers.

Digitale technologie kan het publieke vertrouwen in de overheid vergroten. Recentelijk publiceerde Fujitsu een trendrapport over de publieke sector. Digitaal goed onderlegde burgers verwachten dat de overheid niet achterblijft bij maatschappelijke ontwikkelingen en moderne technologie gebruikt om te communiceren en diensten te leveren. Dit betekent dat hun relatie met de overheid steeds vaker digitaal en online is. Om de kloof tussen overheid en burger te verkleinen zijn goede partnerschappen met externe partijen zoals Fujitsu belangrijk.

Vertrouwen van burgers in de overheid is cruciaal. In een democratie is de overheid immers ‘van de mensen, voor de mensen en door de mensen’, zoals de Amerikaanse president Abraham Lincoln dit in 1863 verwoordde. Dit idee is nog altijd springlevend. De publieke sector moet daarom aandacht hebben voor twee zaken: oplossingen die effectief zijn, maar ook helpen het vertrouwen van de burger te vergroten. Hier is sprake van een wisselwerking. Zonder vertrouwen kan een overheid niet effectief zijn.

Burger of klant?

Als een bedrijf een slechte website heeft of de digitale wereld verwaarloost, gaan klanten ergens anders naartoe. Dit zou voldoende motivatie moeten zijn om te vernieuwen. De staat is echter een monopolist en zal de motivatie ergens anders vandaan moeten halen. Bijvoorbeeld uit het feit dat belastingbetalers zichzelf steeds meer zien als ‘klant’ van de overheid en kritisch zijn op hun ‘leverancier’, waarvan de digitalisering van diensten in veel gevallen achterloopt op ontwikkelingen in de commerciële sector. Of uit onderzoeken waaruit blijkt dat het digitaliseren van overheidsdiensten de tevredenheid van burgers sterk verhoogt.

Bij een digitaliserende overheid draait het uiteindelijk om de burger – alle burgers. Daarin heeft de overheid een extra uitdaging. Commerciële bedrijven kunnen het zich veroorloven om slechts een deel van het publiek tevreden te houden. De overheid daarentegen is er natuurlijk voor iedereen. Fujitsu’s ‘human-centric’ benadering voor innovatie laat zich voor de overheid vertalen naar een ‘citizen-centric’ benadering. Elk individu moet profiteren van een digitaliserende overheid. In het trendrapport staat een veelbelovende benadering van digitale transformatie van de Britse overheid, waar het platform Gov.uk aan populariteit wint onder burgers en grote besparingen van belastinggeld mogelijk maakt.

Druk op overheden

Digitaliseren met vertrouwen is een grote uitdaging voor overheden wereldwijd. Met de studie ‘Walking the Digital Tightrope’ deed Fujitsu vorig jaar in een groot aantal landen onderzoek naar de digitale volwassenheid van organisaties. Bij 58 procent van de publieke organisaties ontbrak het aan een duidelijke strategie en waren er bovendien vaak andere prioriteiten. De overheid staat voortdurend onder druk om efficiënter te zijn én te digitaliseren. Het is van groot belang dat systemen geïntegreerd, betrouwbaar en veilig zijn en waar voor hun geld bieden. Zodat overheidsorganisaties werken aan het vertrouwen van hun klant: de burger.

Trendrapport

Lees het trendrapport van de publieke sector ‘Of the People, for the People, by the People: Can digital technology increase public trust in government?’ (Engels) en ontdek meer over hoe Fujitsu overheden overal ter wereld helpt met hun digitale transformatie en betere dienstverlening voor burgers.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten