20 May 2016   | 0
Digitale Transformatie

Een blauwdruk voor digitale transformatie

Een blauwdruk voor digitale transformatie

Met een duidelijk plan en een heldere focus hoeft digitale transformatie geen gok te zijn. Maar hoe plan je voor succes?

Het hanteren van een strategie en een planning zijn belangrijke voorwaarden voor het succes van elk initiatief op de bedrijfsvloer. Helaas ontbreekt het hier in de praktijk vaak aan, waar het digitale transformatie betreft. De resultaten van Fujitsu’s onderzoek Walking the Digital Tightrope maken dit maar al te duidelijk. Vier van de tien onderzochte organisaties geeft aan geen duidelijke strategie voor ‘digital’ te hebben. En bijna tweederde van de bedrijven heeft moeite met het bepalen van de juiste keuzes voor het digitaliseren van de organisatie.

Totale gok?

Een IT-beslisser in het onderzoek verwoordde zijn probleem als volgt: “Ja, we investeren in digital; we begrijpen de potentiële voordelen en we staan onder druk om sneller te digitaliseren. Maar we hebben geen duidelijke digitale transformatiestrategie. De meeste beslissingen die wij maken, zijn op hun best een guestimate en op hun slechtst een totale gok.”

Kortom: bedrijven krijgen geen vat op digitale transformatie. Hoe kan dit beter? Allereerst de vraag: wat is eigenlijk succesvolle digitale transformatie? Een flitsende website of een uitgekiende user journey zijn hier geen voorbeelden van, wat veel bedrijven ook mogen beweren. En ook een succesvolle mobiele app of zelfs de digitalisering van een specifieke bedrijfsfunctie zijn nog geen digitale transformatie. Echte digitalisering begint met een uitkomst en omvat een holistische agenda voor het hele bedrijf. Het zet gebruiksgemak voor klanten van diensten en producten centraal, helpt het marktaandeel te verbeteren en de omzet en winstgevendheid te verhogen.

Cultuuromslag

Digitale transformatie houdt een cultuuromslag in voor de volledige organisatie. Om zover te komen, zijn drie dingen nodig: 1) communicatie en teamwork tussen afdelingen; 2) een strategie met doelstellingen en een plan om die te bereiken en 3) een cultuur die verandering ondersteunt. Op zoek naar een meer gedetailleerde uitwerking van deze succesfactoren? Lees dan het Fujitsu-blog ‘A blueprint for digital transformation’.

Het cultuuraspect is, zoals bij elke verandering, misschien wel het lastigste onderdeel. Een inventarisatie van alle lopende digitale initiatieven, het bepalen van de organisatiedoelen en een bedrijfsbrede discussie over wat elke afdeling daarin kan betekenen en daarvoor nodig heeft zijn een goed begin. Bovenal is hier leiderschap voor nodig. Maar met een duidelijk plan en een heldere focus hoeft digitale transformatie geen gok te zijn.

Benieuwd naar alle onderzoeksresultaten van 600 Europese CEO’s en senior ICT-beslissers, download het gehele onderzoeksrapport .

Bekijk video: Walking the Digital Tightrope – Research Animated Video

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten