04 November 2014   | 0
Cybersecurity

Zonder brokken van A naar B door technologische doorbraak

Zonder brokken van A naar B door technologische doorbraak

Detectiesystemen in auto’s die botsingen voorkomen. Een technologische doorbraak maakt deze technologie voor iedereen betaalbaar.

Om een autorit veiliger en comfortabeler te maken, rusten fabrikanten auto’s uit met allerlei technologieën. Systemen die het vehikel helpen zo snel mogelijk tot stilstand te komen in noodgevallen, zijn logischerwijs heel interessant. Het geautomatiseerde remsysteem ABS is in vrijwel iedere auto te vinden, maar nieuwere technologieën gaan een (flinke) stap verder. Steeds meer auto’s beschikken over systemen als millimeter-wave radar, LiDAR en stereoscopische camera’s. Deze detecteren obstakels op de rijbaan en nemen in noodsituaties zelfs de controle over van de rem- en gaspedalen.

Millimeter-wave radar

Van de bovengenoemde veiligheidssystemen is millimeter-wave radar de meest effectieve. Dat komt doordat het, in tegenstelling tot LiDAR en stereoscopische camera’s, geen gebruik maakt van zichtbare lichtfrequenties. Millimeter-wave radar vertrouwt op extreem hoge geluidsfrequenties (millimeter-waves) in het 76-81 GHz-gebied. Daardoor is het systeem veel minder kwetsbaar voor moeilijke weers- en verkeersomstandigheden, zoals regen, mist en reflecties door water.

In de automotive industrie bestaat veel interesse voor deze veiligheidssystemen. Om ze voor een breed publiek bereikbaar te maken streven fabrikanten ernaar ze tegen zo laag mogelijke productiekosten op de markt te brengen. Tot nu toe was het echter niet mogelijk om millimeter-wave radar te laten functioneren op de veelgebruikte en relatief goedkope CMOS-chiptechnologie. Om op extreem hoge frequenties te functioneren waren SiGe bipolaire transistors nodig. Tot nu.

Kosten omlaag

Fujitsu Laboratories heeft inmiddels chiptechnologie ontwikkeld die millimeter-wave radarsystemen implementeert met CMOS. Dit brengt de productiekosten en energiebehoefte van deze systemen aanzienlijk omlaag. De onderzoekers zijn er tegelijkertijd ook in geslaagd de detectie van het veiligheidssysteem in lagere frequentiegebieden te verbeteren. ‘Ruis’ in deze frequentiegebieden maakte de goedkopere detectiesystemen lange tijd ineffectief en daardoor onbruikbaar in de praktijk. De doorbraak kan grote gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid, zeker wanneer de technologie brede toepassing zal vinden. Dit zal echter nog wel even duren. Pas in 2018 verwacht Fujitsu Laboratories dat de CMOS millimeter-wave radartechnologie volwassen genoeg is.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten