13 December 2013   | 0
Cybersecurity

Vertrouwen consument in dataveiligheid daalt sterk

Vertrouwen consument in dataveiligheid daalt sterk

Consumenten geloven nauwelijks nog dat organisaties de veiligheid hun privégegevens online kunnen waarborgen.

Uit onderzoek door Fujitsu, gedaan in samenwerking met One Poll, blijkt dat nog maar 9 procent van de consumenten geloof heeft in de veiligheid van hun privégegevens bij organisaties. In de afgelopen tien jaar is dit percentage nog nooit zo laag geweest. Het consumentenvertrouwen is in alle sectoren gedaald, en geldt voor zowel publieke als private organisaties. Het meest verslechterd is het vertrouwen in overheidsinstanties, maar ook in social mediabedrijven en financiële dienstverleners is het geloof sterk afgenomen.

Slecht beeld over datagebruik

Consumenten die schade opliepen door dataverlies (1 op de 10 in het onderzoek) en media-aandacht voor dataschandalen zijn voor de hand liggende oorzaken voor het gedaalde vertrouwen. Maar volgens de onderzoekers hebben klanten ook een slecht beeld van wat bedrijven met hun data doen. Zo denkt een kwart dat telecombedrijven data alleen gebruikt om hen meer geld afhandig te maken. Slechts 15 procent denkt dat hun dienstverlening erdoor verbetert. 63 procent wil zelfs helemaal niet dat een bedrijf hun gegevens gebruikt om de klantervaring te verbeteren.

Ondanks de – al dan niet terechte – angst over dataproblematiek is er onder het grote publiek maar weinig besef van hun eigen rol hierin. Slechts 32 procent van de consumenten zegt medeverantwoordelijk te zijn voor het veilig houden van hun data. In plaats daarvan leggen ze de schuld vooral bij organisaties wanneer het misgaat. Een derde vindt zelfs dat verantwoordelijke medewerkers bij dataverlies gestraft moeten worden. Een op de tien houdt de CEO persoonlijk verantwoordelijk. Liefst 20 procent van de consumenten stelt zelfs aangifte te doen bij de politie wanneer een organisatie hun data verliest.

Dataverlies is beroving

Volgens David Robinson, Chief Security Officer van Fujitsu UK & Ireland, is het geen verrassing dat consumenten steeds meer beseffen wat het betekent wanneer dataveiligheid online niet gewaarborgd is. “Wanneer je persoonlijke data gestolen wordt, is dat vergelijkbaar met op straat beroofd worden van portemonnee of handtas. We bewaren immers steeds meer persoonlijke informatie online.” De resultaten van het onderzoek wijzen er volgens Robinson op dat er onder consumenten een grote behoefte leeft aan transparantie over veiligheid en het gebruik van hun data.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten