20 June 2017   | 0
Co-creatie

Wat is het geheim achter digitale co-creatie?

Wat is het geheim achter digitale co-creatie?

Wat is er nodig voor bedrijven die digitale co-creatie nastreven? Tijdens Fujitsu World Tour 2017 kwam deze vraag aan de orde.

Digitale disruptie is overal en dit maakt co-creatie essentieel. In een panel over co-creatie tijdens Fujitsu World Tour 2017 gaven drie uiteenlopende Nederlandse organisaties een inkijkje in hun uitdaging, de struikelblokken en het op de juiste manier inrichten van samenwerking. Ton Ligtvoet (Manager Sourcing, Architecture and Program Manager bij Robeco), Roel Knoppers (Directeur MyBrand) en Remco Hoogendijk (Innovation Manager bij de Sint Maartenskliniek) gaven acte de présence tijdens het grootste IT-event in zijn soort, dat dit jaar wereldwijd 22 locaties aandoet en op 12 juni neerstreek in Maarssen.

Digitale revolutie is in volle gang

“Wat mij betreft is de digitale revolutie in de zorg in volle gang”, trapt Hoogendijk (Sint Maartenskliniek) af. “We meten steeds meer, slaan steeds meer op en we halen steeds meer inzichten uit databases. Technisch is het al mogelijk om ziektes te signaleren voordat deze optreden.” Het verwezenlijken van een digitale transitie binnen zorgorganisaties is echter iets anders, zegt hij erbij. “Dat heeft met veel dingen te maken, zoals belangen, tradities, legacy-systemen en een ICT-afdeling die voor negentig procent bezig is met het oplossen van de problemen van gisteren.”

In de financiële wereld gaat de digitale revolutie zo mogelijk nog sneller: “Asset managers gebruiken enorme hoeveelheden data om de beste beslissingen te nemen. Daarvoor moet je data in systemen wel op orde hebben”, aldus Ligtvoet (Robeco). En Knoppers (MyBrand) ziet digitale disruptie bij alle klanten van zijn bedrijf plaatsvinden. “Met in-memory computing kunnen onze klanten nu nog sneller beslissingen nemen. Vroeger duurde bijvoorbeeld het berekenen van de voorraadbehoefte van supermarkten in SAP-systemen de hele nacht, nu nog maar een half uur.”

Leren samenwerken

Fujitsu benadrukt het belang van digitale co-creatie. Zien de panelleden dit ook? “Wij hebben niet de schaal het wiel steeds zelf uit te vinden”, is het bevestigende antwoord van Ligtvoet. “Tien jaar geleden zijn wij al begonnen met outsourcing en wij kijken met onze partners naar ontwikkelingen in de markt. Daarbij kijken wij zoveel mogelijk naar standaardapplicaties, zodat wij maximaal onze business kunnen ondersteunen samen met de applicatieleverancier. Je kunt het als kleine organisatie niet alleen.”

Knoppers ziet de opkomst van verschillende hybride applicatieplatformen. “Daar moeten wij mee om kunnen gaan. Met partners zoals Fujitsu denken wij na over hoe wij met elkaar de volgende stap zetten.” Toch is samenwerken tussen bedrijven niet iets vanzelfsprekends, zeker als zij uit verschillende sectoren komen. Zo ontwikkelde de Sint Maartenskliniek een spel om therapietrouw te vergroten, samen met een gamebouwer en een farmaceutisch bedrijf. “Het vormen van de samenwerking was snel rond, maar daarna moet je nog goed leren samenwerken voordat je echt tot resultaten komt”, zegt Hoogendijk. “Co-creatie werkt, maar dit is wel een aspect om vooraf bij stil te staan.”

Hybride innovatiemodel

In veel organisaties werken slimme mensen, merkt Ligtvoet op. “Maar ze moeten het elkaar wel gunnen en kunnen samenwerken.” Daarom is het vinden van de juiste cultural fit zo belangrijk. Bedrijven moeten wat hem betreft de tijd nemen om elkaar echt te vinden. Dit onderschrijft ook Knoppers die daarbij wel opmerkt dat bedrijven de voorwaarden moeten scheppen om snel te kunnen innoveren. Hij noemt daarbij een hybride model, waarbij organisaties nog steeds hun eigen, robuuste systemen hebben maar ook de cloud gebruiken om nieuwe initiatieven te ontplooien. “Als je dat model ingaat, ga je digitale transformatie tot een succes maken.”

 

Fujitsu World Tour 2017 in Nederland nog eens herbeleven? Alle hoogtepunten hebben wij voor u op een rijtje gezet in ons eventverslag en op de Fujitsu World Tour website vindt u nog meer presentaties en video’s van deze inspirerende dag die we samen met 350 gasten beleefden.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten