17 December 2019   | 0
Co-creatie

Versnel innovatie met Fujitsu’s co-creatie workshops

Versnel innovatie met Fujitsu’s co-creatie workshops

De beste oplossingen ontstaan door co-creatie. Fujitsu heeft hiervoor speciale workshops waarin experts op basis van een bewezen methodiek samen met klanten op zoek gaan naar technologische oplossingen voor concrete uitdagingen.

Veel van de grootste vraagstukken van de wereld richten zich op drie procent van het aardoppervlak. Dit zijn de stedelijke gebieden, samen goed voor tachtig procent van de energieconsumptie en 75 procent van de stikstofuitstoot. Technologie kan deze steden duurzamer maken, maar ook veiliger en socialer. Bijvoorbeeld door het aantal van twee miljoen jaarlijkse doden door vervuiling terug te dringen. Of door ruimte te vinden voor de enorme verwachtte groei, vooral in opkomende economieën.

Samen op zoek naar oplossingen

Tijdens de Fujitsu Distinguished Engineers (FDE) conferentie in Berlijn bogen 270 van Fujitsu’s slimste geesten zich over deze problemen. Samen gingen zij op zoek naar oplossingen, die samenhangen met het duurzame ontwikkelingsdoel van de Verenigde Naties om steden leefbaarder te maken. Dit deden zij verdeeld over 27 teams, waarvan elke zich richtte op een van de volgende grote steden: Berlijn, Tokyo en Bangalore.

Deze steden bezitten de drie archetypische kenmerken van stedelijke gebieden overal ter wereld. Tokyo als megastad, Bangalore met haar snelgroeiende IT-landschap en Berlijn als een wat meer traditionele stad. Het mooie van de exercitie tijdens de FDE-conferentie is dat het meer is dan alleen een leuke opdracht voor de congresbezoekers. De bedoeling van Fujitsu is om niet alleen het winnende idee, maar alle bedachte concepten de komende tijd te evalueren en het liefst in praktijk te brengen. Zo komt het doel van duurzame steden een stuk dichterbij.

Van idee naar oplossing in een dag

Met klanten brengt Fujitsu deze werkwijze nu ook in de praktijk, in de vorm van Human Centric Experience Design (Fujitsu HXD) workshops. Een klantteam bestaande uit een diversiteit van mensen werken hier in een korte periode – een halve of hele dag – onder begeleiding aan een oplossing voor vraagstukken die voor hen van belang zijn. Daarbij kunnen zij kiezen uit een breed scala aan onderwerpen en thema’s waar Fujitsu bewezen capaciteit kan aantonen. De workshops ondersteunen de digitale transformatieagenda van bedrijven en helpt hen implementatieprocessen te versnellen. Fujitsu onderscheidt zich dankzij de HXD-methodologie, een unieke vorm van ‘ontwerpdenken’ ontwikkeld in Japan. Het doel van deze methodologie, uitgevoerd door ervaren trainers, is om sneller innovatieve concepten te creëren dan mogelijk zou zijn als deze mensen in afzondering zouden werken.

De HXD workshops vinden meestal plaats in de Digital Transformation Centers (DTC) in Tokyo, Osaka, München, Londen, New York en Sydney of in een lokale Fujitsu ‘Co-Creation Space’ die tevens speciaal is ingericht om even los te komen uit de dagelijkse beslommeringen en creativiteit in ieder mens naar boven te halen. Het is ook mogelijk om op andere locaties deze co-creatie workshops te organiseren, bijvoorbeeld bij klanten of zelfs on-site bij een specifiek project. Het meest succesvol zijn de workshop als deze bezocht worden door mensen die niet alleen beslisser zijn in hun organisatie (of beslissend, in geval van bijvoorbeeld een IT-manager), maar ook in staat zijn om creatief te denken en samen te werken met collega’s en partners. En misschien wel het beste nieuws: sinds kort zijn ze ook mogelijk in Nederland (Maarssen).

Meer weten over de Fujitsu HXD workshops?

Kijk op de website of schrijf u in voor de ontbijtsessie Digital Transformation op woensdag 18 maart a.s. Na een korte presentatie over hoe Co-creatie uw digitale transformatie kan versnellen, is er een korte Co-creation workshop waarin u zelf de mogelijkheid heeft om de methodologie en digitale equipment te ervaren waarmee we samen in staat zijn om innovatieve concepten te creëren die de snelle ontwikkeling van een Minimum Viable Product (MVP) mogelijk maken.

Bekijk het programma van de ontbijtsessie of schrijf u direct in: www.fujitsu.com/nl/digital-transformation-ontbijtsessie.

Frits-Jan Groenewold, Head of Pre-Sales, is verantwoordelijk voor Fujitsu’s co-creatie programma in Nederland. Interesse? Neem contact op met Frits-Jan: frits-jan.groenewold@ts.fujitsu.com.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten