03 July 2017   | 0
Co-creatie

Kansen voor co-creatie door kennismaking met start-ups

Kansen voor co-creatie door kennismaking met start-ups

Fujitsu brengt start-ups in contact met partners tijdens matchmaking event, georganiseerd in samenwerking met UtrechtInc.

Dat Fujitsu co-creatie hoog in het vaandel heeft staan, werd onlangs wel duidelijk tijdens Fujitsu World Tour 2017. Tijdens de roadshow, die dit jaar als thema ‘digitale co-creatie’ had en in juni op zijn reis langs 22 locaties wereldwijd ook Nederland aandeed, kwam samenwerking met partners en klanten volop aan de orde. Fujitsu heeft een rijke traditie op het gebied van co-creatie, maar ook start-ups floreren in een omgeving waarin ze hun krachten kunnen bundelen met andere bedrijven. Daarom organiseerde Fujitsu tijdens het World Tour-evenement de ‘Battle of the Labs’. Maar liefst negen start-ups kregen ruimte om hun innovatieve businessideeën te pitchen voor de 350 belangrijkste IT-partners van Fujitsu.

Bestaansrecht door co-creatie

Van een ‘Facebook voor de zorg’ (ConnectedCare), een tool om soft skills te trainen met slimme rollenspellen (Traintool) tot een platform voor e-democratie (Argu) en het gebruik van big data om de toepassing van duurzame producten te stimuleren (SustAnalyze): aan goede ideeën geen gebrek onder de deelnemende start-ups. Het publiek en een vakjury benoemden uiteindelijk de Utrechtse start-up Trunkrs als eindwinnaar. Dit bedrijf maakt communities van pakketbezorgers waarbij buren (en anderen) elkaars pakketjes afleveren.

Trunkrs helpt webshops zich te onderscheiden door meer mogelijkheden te geven voor tijdstip en plaats van bezorging. Particulier en professioneel verkeer dat toch al onderweg is en transportcapaciteit over heeft, neemt de pakketjes mee en bezorgt dat voor een kleine vergoeding bij de koper. De jury was onder de indruk van het innovatieve businessidee en over het feit dat de start-up bestaansrecht heeft door co-creatie aan te gaan met andere bedrijven en consumenten. De winnaars krijgen een geheel verzorgde reis aangeboden naar de Fujitsu Labs in Londen, waar alle nieuwe innovaties van Fujitsu worden ontwikkeld.

Startpunt voor verdere samenwerkingen

Het start-upprogramma is een samenwerking tussen Fujitsu en UtrechtInc die voortkomt uit de gezamenlijke ambitie om IT-organisaties te laten co-creëren met start-ups. “We zijn erg enthousiast over deze innovatieve coöperatie tussen Fujitsu en UtrechtInc”, zegt Tanya McCabe, Head of Marketing Fujitsu BeNelux. “Met ons netwerk in de IT-sector kunnen wij de start-ups helpen met relevante organisaties in contact te komen. Het doel is om zowel de start-ups te helpen met het ontwikkelen van hun innovaties, als om de corporates inzicht te geven in de nieuwe ontwikkelingen in de markt. De ‘Battle of the Labs’ is slechts het startpunt voor verdere samenwerkingen tussen de corporates en de start-ups.”

 

De ‘Battle of the Labs’ vond plaats tijdens Fujitsu World Tour 2017 bij Inn Style in Maarssen, welke dit jaar in het teken stond van ‘Human Centric Innovation en Digital Co-Creation’. Mocht u dit event hebben gemist, lees dan hier het verslag of bekijk de video en presentaties.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten