23 November 2016   | 0
Co-creatie

Fujitsu Forum 2016: Digitale transformatie is co-creatie

Fujitsu Forum 2016: Digitale transformatie is co-creatie

Co-creatie met de juiste technologiepartners is dé sleutel voor digitale transformatie, is de boodschap tijdens Fujitsu Forum 2016.

“Met vertrouwen in je leveranciers kun je de meest fantastische dingen bereiken.” Met deze boodschap – gecombineerd met het beeld van een bergbeklimmer op een fraaie Alpentop – is de samenvatting van Fujitsu Forum 2016 in München al gegeven. Het op 16 en 17 november gehouden event is ook dit jaar met meer dan 12.500 bezoekers uit meer dan tachtig landen zeer goed bezocht. Het thema – ‘Human Centric Innovation – Driving Digital Transformation’ – draagt daar ook zeker aan bij. Op bijna elke bedrijfsagenda prijkt het onderwerp digitale transformatie. De steeds verdergaande digitalisering leidt tot nieuwe businessmodellen en vrijwel geen bedrijf kan dit alleen: co-creatie met de juiste technologieleverancier is dan ook dé manier om te floreren in het digitale tijdperk.

Fujitsu wil zijn groei richten op vier pijlers: (cyber)veiligheid, kunstmatige intelligentie (AI), de cloud en het Internet of Things (IoT). “Digitale disruptie is geen negatieve kracht. Maar wel is het een onstopbare kracht”, merkt president van Fujitsu Tatsuya Tanaka op tijdens de opening van het evenement. Hij benadrukt daarbij dat ontwikkelen van nieuwe technologie ‘human-centric’ moet zijn zodat deze de samenleving ten goede komt. Hij noemt het werk van Fujitsu op het gebied van kunstmatige intelligentie en Internet of Things (IoT). MetaArc, Fujitsu’s platform voor hybride IT dat tijdens Fujitsu Forum 2015 werd geïntroduceerd, wordt tijdens het event dit jaar ook veelvuldig aangehaald als middel om te ‘digitaliseren met vertrouwen’. Bedrijven kunnen hiermee hun IT-legacy (al dan niet on-premise) hand in hand laten gaan met het snel en kostenefficiënt uitrollen van innovatieve diensten in de cloud en opschalen wanneer deze succesvol blijken te zijn. Het op open technologie gebaseerde cloudplatform K5, onderdeel van MetaArc, geeft hen deze mogelijkheid.

Innovaties, overal

Een populair fenomeen tijdens Fujitsu Forum is de demoground. Ook dit jaar is de 3500 vierkante meters tellende expositieruimte goed gevuld met innovatieve Fujitsu-oplossingen. En ook hier kan de grote mate van co-creatie niemand ontgaan. Van intelligente verkeerssystemen tot oplossingen voor retail, finance, onderwijs, de publieke sector en de gezondheidzorg: partners als NetApp, Microsoft, SUSE, Intel, VMware en vele andere zijn duidelijk zichtbaar in de oplossingen. Een aansprekend voorbeeld is ook de in samenwerking met 3M ontwikkelde vloeistofkoeling voor netwerkapparatuur, welke maar liefst driehonderd keer zuiniger is dan conventionele koeltechnologie. Wie het nieuwste van het nieuwste wil zien, is hier dus wel op z’n plek. Zelfs de enterpriselijn van ultrabooks, tablets en ‘convertibles’ voor 2017 is in München al te vinden, al dan niet met veel geheimzinnigheid omgeven – pas na het tekenen van een non-disclosure agreement is deze apparatuur te zien in een speciale ruimte.

Kunstmatige intelligentie

Niet alleen co-creatie, maar ook grote investeringen in R&D-activiteiten door Fujitsu Laboratories liggen aan de basis van al deze innovaties. Duncan Tait, aan het hoofd van Fujitu’s regio’s EMEIA en Americas noemt het getal van 5 miljard euro dat dit jaar naar onderzoeksactiviteiten gaat. “De digitale transformatie gaat niet om één technologie”, zegt hij. “Daarom hebben wij een zeer breed portfolio. Er zijn geen grenzen in wat er mogelijk is.” Fujitsu Laboratories, ook wel eens beschreven als ‘de Universiteit van Fujitsu’, is zelf ook vertegenwoordigd door CEO Shigeru Sasaki. Hij spreekt over doorgaand onderzoek naar onder meer IoT en kunstmatige intelligentie. Toepassingen van het laatste zegt hij te zien in onder meer de bestrijding van cybercriminaliteit, waarbij Fujitsu Laboratories ook steeds verdere vorderingen maakt op het gebied van ‘7-sense’ technologie: computers die menselijk gedrag begrijpen en daardoor ook kunnen helpen met het voorkomen van bijvoorbeeld phishingpraktijken door cybercriminelen. Daarnaast is deze technologie ook verwerkt in de zogeheten ‘roboconcierge’, een robotische receptionist die al tijdens Fujitsu Forum welkom heet en die alle kenmerken (behalve de uiterlijke) vertoont van een menselijke receptionist.

‘Connecting the digital dots’

Kortom, de digitale transformatie gaat in volle vaart door. En dit blijkt ook uit onderzoek onder 1.200 topmanagers door Fujitsu, die stellen dat de transformatie steeds sneller gaat. 73 procent denkt dat technologie in het centrum van de transformatie staat en 71 procent is overtuigd van de noodzaak om te innoveren om te slagen. “Maar ook geven zij aan dat de impact zodanig is dat deze bedrijfsprocessen, diensten en relaties met klanten transformeert”, zegt Tait. Het goede nieuws is volgens hem dat drie kwart van de Fujitsu-klanten zegt mogelijkheden te zien. “De klant is de drijfveer, concurrentie is heviger en snelheid essentieel. Samenwerking is belangrijker geworden en de juiste technologiepartner is cruciaal. Wij kunnen deze bedrijven helpen met het verbinden van de digital dots, met een breed scala aan oplossingen.”

De hoogtepunten van Fujitsu Forum 2016 herbeleven? Bekijk het Fujitsu Forum YouTube kanaal.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten