18 October 2017   | 0
Co-creatie

Digitale co-creatie is de nieuwe standaard voor innovatie

Digitale co-creatie is de nieuwe standaard voor innovatie

Middels co-creatie in digitale arena’s kunnen ‘corporates’ net zo snel innoveren als start-ups. Welke stappen moeten zij zetten?

We leven in een hypergeconnecteerde wereld. Organisaties wisselen steeds meer data uit. Softwareontwikkelaars bouwen op open platformen en netwerken ontstaan van digitale diensten: de api-economie. Innovatie vindt plaats in zogeheten digitale arena’s; organisch gegroeide digitale ecosystemen waarbinnen verschillende partijen hun krachten bundelen om klanten betere producten, diensten en ervaringen te bieden.

Hybride innovatiemodel

Aan IT is de uitdaging om twee leveringsmodellen te combineren: het traditionele model met robuuste, bestaande IT-diensten. En het ‘snelle’ model, de nieuwe wereld van IT-diensten op basis van Agile, Scrum, DevOps en containers volgens moderne principes als ‘pay as you go’, ‘cloud-native’ en ‘anything as a service’. Ondanks de voordelen van de nieuwe wereld, heeft het traditionele model nog lang niet afgedaan. Juist de ondersteuning van beide werelden en het verbinden van de systemen die hierbij horen, zorgt voor de daadwerkelijke innovatie. Een slimme app ter ondersteuning van een nieuw product of dienst is bijvoorbeeld mooi, maar werkt alleen met de juiste informatie en de mogelijkheid tot het doen van transacties in de ‘robuuste’ bestaande wereld.

CIO’s die de digitale arena betreden, moeten leren dat innovatie en waardecreatie voortaan deels buiten de eigen bedrijfsmuren plaatsvinden. Tevens moeten zij zich realiseren dat digitale co-creatie een reis is en dat je kunt verdwalen. Leiderschap en commitment van de organisatie zijn dringend gewenst. Hoe maak je digitale transformatie dan toch tot een succes? Drie stappen zijn daarbij essentieel:

  1. Ontwikkel een visie die disruptief is voor het eigen businessmodel of zelfs de hele bedrijfstak, met oog op kansen en niet op bedreigingen
  2. Pas het businessmodel aan en maak gebruik van de ‘hefboom’ van de digitale arena die is opgebouwd rondom een van de unieke klantbehoeften
  3. Implementeer de digitale bedrijfsarchitectuur waarop de sociale innovatie of businessinnovatie wordt ontwikkeld.

Eisen aan architectuur en innovatietrechter

Een belangrijke overweging bij bovenstaande stappen is dat de innovatietrechter, van idee tot lancering, veranderd is. Op basis van minimum viable products (MVP’s) en snelle valideringen ontstaan meerdere ‘go/no go’-beslismomenten. Deze manier van werken (lean startup) voorkomt dat iets wordt opgeleverd dat niet meer voldoet aan de inmiddels gewijzigde klanteisen. Ook de architectuur verandert aanzienlijk. Er is letterlijk sprake van een dynamische architectuur op basis van fabrics (software) en bricks (fysieke componenten). Hiermee bouwt men de MVP’s die ook snel – agile – aan te passen zijn. ‘Plan, build, deliver and run’ is de standaardaanpak voor start-ups en goed bruikbaar als aanpak voor het opzetten van innovatie binnen corporate organisaties.

 

Uit internationaal onderzoek van Fujitsu blijkt dat in totaal 89 procent van de organisaties met digitale transformatie bezig is. Lees hier het onderzoeksrapport.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten