13 May 2020   | 0
Co-creatie

Co-creatie bij Fujitsu: “Kruip in de huid van de sleutelfiguren”

Co-creatie bij Fujitsu: “Kruip in de huid van de sleutelfiguren”

Creatieve samenwerking en een human centric approach staan centraal in de co-creatie sessies die Fujitsu organiseert met klanten. Frits-Jan Groenewold is een van de tien trainers in Nederland en met hem blikken we terug op de eerste workshops. Hoe werken deze sessies en hoe helpen zij organisaties met hun business-uitdaging?

In onze eerdere blog introduceerden wij het fenomeen van de co-creatie workshop. In sessies van een halve of een hele dag komen organisaties op bezoek bij Fujitsu en gaan dan volgens een beproefde methodiek aan de slag met hun uitdaging. Bij Fujitsu Nederland in Maarssen is een ‘Co-creation space’ ingericht en hebben de eerste sessies plaatsgevonden. Frits-Jan Groenewold, Head of Presales & Practice Lead Co-creation bij Fujitsu, is enthousiast. “De waarde voor onze klant is enorm en wij kunnen laten zien wat er mogelijk is met onze competenties en partnernetwerk.”

In deze video vertelt Frits-Jan Groenewold wat de aanpak voor co-creatie bij Fujitsu nu zo uniek maakt.

Ideeën ontstaan door creatieve samenwerking
Op de vraag waarom Fujitsu deze sessies aanbiedt, zijn er twee antwoorden. De eerste is vanuit de ‘inside out’ Fujitsu-gedachte. Groenewold: “Wij staan bekend als aanbieder van infrastructuur en werkplekken, minder bekend is dat wij ook veel competenties en een internationaal track record hebben binnen applicatie- en business-transformatie. Zo is er bijvoorbeeld een Center of Excellence in Sevilla waar een paar honderd mensen continu bezig zijn met applicatietransformatie. Wij doen deze sessies om onze marktpositie te ontwikkelen en niet alleen in gesprek te raken met de IT-kant van bedrijven, maar ook de business-kant.”

Dit is belangrijk, zegt Groenewold, maar niet zo belangrijk als het tweede antwoord: de waarde voor de klant. “Geweldige ideeën ontstaan door creatieve samenwerking. Bijna alle bedrijven gaan door een transformatie en hebben moeite om gebruik te maken van technologische mogelijkheden om hun uitdagingen op te lossen. Een baggerbedrijf dat sneller berekeningen wil doen bijvoorbeeld. Of een waterdistributiebedrijf dat de nieuwste digitale technologie gebruikt om data over waterzuivering te analyseren. En gemeenten die nadenken over flexibele dienstverlening aan hun burgers. Al deze bedrijven verleggen hun digitale mogelijkheden. Met onze co-creatie aanpak kunnen we samen oplossingen bedenken om hun uitdagingen op te lossen en daarmee hun digitale transformatie te versnellen.” De creativiteit in het proces wordt ondersteund door foto’s, tekeningen, zogenaamde inspiration cards en je kunt oplossingen schetsen op de digitale borden.

De waarde van een ecosysteem

De workshops zijn vooral succesvol als er mensen uit de business meekomen die zelf nauw betrokken zijn bij het probleem. “Dus niet alleen IT, maar ook HR, marketing, operations, finance of andere relevante afdelingen zijn welkom.” Fujitsu voegt hier naast eigen trainers kennis aan toe, die ideeën kunnen versterken of een technologische uitwerking voorstellen. Dit maakt het wezenlijke verschil met hei-sessies die organisaties ook vaak zelf organiseren. “En als we het echt heel goed doen, maken we ook gebruik van ons ecosysteem van partners. In sommige gevallen is dat Microsoft of Citrix, maar het kan ook een bedrijf zijn dat alles weet over de adoptie van technologie.”

Het is vooral de ‘human-centric’ filosofie van Fujitsu die de eigen aanpak uniek maakt. Binnen die filosofie staat technologie altijd in dienst van de gebruiker. “Laten we eerlijk zijn, er zijn meer organisaties die co-creatie kunnen begeleiden. De stappen binnen onze workshop zijn gebaseerd op design thinking. Maar we voegen daar wel dingen aan toe. Wat ons onderscheidt, is dat we het echt samen met onze klanten doen. Daarbij kruipen we in de huid van de betrokken mensen. We vragen bijvoorbeeld altijd om twee sleutelfiguren – key persona’s – in te denken die elke dag geconfronteerd worden met de omschreven uitdaging. Zij moeten de verbeteringen in hun werk terug gaan zien. Ik denk dat je daardoor de uitdaging ook echt gaat beleven, wat creatief gedrag stimuleert.”

De kunst is om deze ervaring van een ‘key persona’ relevant te maken voor het bedrijfsprobleem. “Bij een sessie van een halve dag staan we zo’n half uur tot drie kwartier stil bij de uitdagingen en de mogelijkheden en oplossingen. Dat kan zo snel omdat we de sessie zorgvuldig voorbereiden. Als huiswerk formuleert de klant een ‘business challenge’ en beschrijft de karakteristieken van de medewerkers met cruciale functies. Wij bereiden voorbeeldoplossingen voor die in de workshop verder uitgewerkt worden.”

Voorbeelden: van windmolens tot topsport
Er zijn veel voorbeelden van geslaagde co-creatie met Fujitsu, zegt Groenewold. Eén daarvan is een fabrikant van windmolens die de kwaliteitscontrole van geproduceerde wieken verbeterde met AI-technologie. “Het was van oudsher een langdurig en kostbaar proces. Samen zijn we gekomen tot een geautomatiseerde kwaliteitscontrole. Dan moet je denken aan software-defined robots die visuele controles uitvoeren. Daardoor gaat het nu veel sneller en nog veel belangrijker, met veel minder fouten.”

Een ander voorbeeld is de internationale turnbond (International Gymnastics Federation), waarvoor in co-creatie een 3D-systeem is ontwikkeld. “Met 3D lasersensoren en kunstmatige intelligentie wordt gemeten hoe een turnoefening is uitgevoerd en met welke moeilijkheidsgraad. Zo wordt het jureren minder subjectief. In de topsport kan dat precies het verschil tussen zilver of goud betekenen.”

Een resultaat waar je mee verder kunt
Het is overigens niet dat er al na een sessie van een halve of hele dag een werkende oplossing ontwikkeld en geïmplementeerd is. Maar het innovatietraject krijgt wel een boost. Evenals de energie van de betrokken medewerkers, die steevast enthousiast de workshop verlaten, heeft Groenewold gemerkt. “Vaak is de workshop boven verwachting geweest.” Al de volgende dag krijgen zij de resultaten van hun sessie toegestuurd, waarin zij alles terug kunnen halen dat is gecreëerd op de digitale borden in de Co-creation space. “Hierna kunnen zij verder aan de slag met een concept of Minimum Viable Product. Als het een technologische oplossing is, blijven we betrokken. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Het concept kan ook een procesaanpassing betreffen of een verandering in de organisatie. De uiteindelijke keuze maakt de klant zelf.”

Enthousiast geworden? Onderstaande video geeft de stappen van onze co-creatie workshops duidelijk weer. Misschien zien we jouw organisatie binnenkort terug in onze Co-creation space in Maarssen! Kijk voor nog meer informatie op www.fujitsu.com/nl/co-creation.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten