25 March 2021   | 0
Co-creatie

Co-creatie als katalysator voor digitale transformatie

Co-creatie als katalysator voor digitale transformatie

Met grote stappen verbeteren en innoveren? Tijdens een ontbijtsessie op 23 maart werd besproken hoe Co-creatie workshops hiervoor ingezet worden. In deze workshops met Fujitsu en haar partners vliegen deelnemers hun business challenge vanuit een ander perspectief aan dan zij gewend zijn.


“Geweldige ideeën ontstaan door creatieve samenwerkingen,” aldus Frits-Jan Groenewold (Head of Presales & Practice Lead Co-creation) die de online presentatie van deze vierde Re-imagine ontbijtsessie vanuit Fujitsu verzorgde. In deze sessie ging het over inspiratie, positieve energie en het versnellen van ideevorming. Co-creatie is de ultieme katalysator voor “sprongsgewijze verbetering en vernieuwing”. Uniek in Fujitsu’s aanpak is het centraal stellen van sleutelfunctionarissen in de workshops, die overigens zowel digitaal als fysiek kunnen vinden, door wiens ogen de uitdaging benaderd wordt.

Extra inzichten
Aan de workshops doen minimaal zes deelnemers namens de klant mee, zoveel mogelijk met verschillende rollen. Dus niet alleen IT en sourcing, maar juist ook bijvoorbeeld HR en sales. Wie ook welkom zijn, zijn deelnemers die partners van Fujitsu (of de klant) vertegenwoordigen. En uiteraard Fujitsu zelf. Samen kruipen zij in de huid van sleutelfunctionarissen om een uitdaging vanuit hun perspectief te beleven en uiteindelijk tot een oplossing te komen. Han Schuitemaker, Solution Architect bij myBrand blikte in de ontbijtsessie terug op een Co-creatie workshop die recentelijk volledig corona-proof bij Fujitsu Nederland in Maarssen werd gehouden.

Geweldige ideeën ontstaan door creatieve samenwerkingen.

Veiligheid voorop
myBrand is een SAP-dienstverlener met onder meer een private cloud- en een managed public cloud-oplossing. Bij de workshop was niet alleen myBrand zelf aanwezig, maar ook een zusterbedrijf en Fujitsu-partner NetApp. “Het is bijzonder dat al die mensen bij elkaar zitten, met allemaal een andere kijk op jouw bedrijf. Dat brengt extra inzichten met zich mee.” Veilig was de sessie overigens zeker, tekent Schuitemaker erbij aan. “Er was voldoende afstand tussen de deelnemers, ook in de break-out ruimtes waar sommige delen van de workshop plaatsvonden en ook gebruik van digitale middelen.”

Pilot of PoC
Een Co-creatie-sessie begint met het introduceren van de uitdaging van de klant. Groenewold: “Daarna kruipen we in de huid van sleutelfunctionarissen om vanuit hun perspectief de uitdaging te beleven. Daar voegen we vervolgens nog de business strategie van de klant aan toe, evenals onze eigen technologische expertise plus die van de deelnemende partners. Met die informatie bouwen we aan een visie en gaan we naar een fase van ‘ideation’. De voorgestelde oplossingen die daaruit voortkomen, werken we uit in de prototyping-fase waarin we gaan detailleren welke technologische componenten nodig zijn. Maar ook kijken we dan al wat zo’n oplossing eigenlijk zou opleveren. Vervolgens stemmen we om de beste oplossingen te selecteren, al waken we er wel voor dat je de sessie verlaat met meerdere oplossingen. Tot slot zorgen we vanuit Fujitsu voor een evaluatie en een rapportage binnen enkele dagen. Daarin staat alles vastgelegd wat we hebben gedaan, zodat je klaar bent voor een pilot of Proof of Concept.” (Bekijk deze stappen van de workshop nog eens in een korte video.)

Nuttige tijdsinvestering
De opzet van de workshop zet aan tot creatief en out-of-the-box-denken. “Dat is ontzettend leuk om mee te maken”, vertelt Schuitemaker. “Als architect van ons hostingplatform ben ik al gauw met technische zaken bezig. Maar als je in een groep deelneemt waarin niet de hele discussie per se over technologie gaat, dwingt dat je tot nadenken over wat een ander in mijn organisatie nodig zou hebben. Ook mijn collega’s vonden het een nuttige tijdsinvestering, ook onze CFO. Dat zegt veel als het van iemand komt wiens tijd over het algemeen kostbaar is. Al helemaal als je nagaat dat de sessie een andere oplossing opleverde dan wij eigenlijk hadden verwacht. Een heel goede reden om nog eens na te denken over welke kant we op moeten gaan op het gebied van digitale transformatie. Ik kijk dan ook uit naar de vervolgstappen.”

Nog meer Re-imagine

We hebben al 80 mensen online ontmoet tijdens deze ontbijtsessies en klanten waarderen het dat ze de dag met een half uurtje inspiratie kunnen beginnen. De vierde Re-imagine sessie die nu op de agenda staat is Cloud optimalisatie op 21 april. Reserveer hier uw plek! Op deze website kunt u ook de recordings van eerdere sessies terugluisteren en binnenkort zullen wij het programma verder gaan uitbouwen!

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten