06 January 2021   | 0
Cloud

Internet of Behaviours (IoB) – het spel om de meeste invloed

Internet of Behaviours (IoB) – het spel om de meeste invloed

Gartner benoemt in zijn strategische voorspellingen voor 2021 het Internet of Behaviours (IoB) als een van de opkomende technologieën. Gartner verwacht dat rond 2025 de helft van de wereldbevolking bezig is met IoB. In dit artikel ga ik in op wat IoB nu eigenlijk is en wat de voor- en nadelen zijn van dit verschijnsel.

Wat is IoB?

IoB is als het ware een verlengstuk van het Internet of Things (IoT). Zoals misschien wel bekend, richt IoT zich voornamelijk op het verzamelen van data uit devices met use cases zoals voorspellend onderhoud voor een lift of applicaties die data verzamelen van je mobiele telefoon.

Laten we de mobiele telefoon eens nader bekijken. Dit is een device dat veel data verzamelt, zoals je locatie, telefoongesprekken en gestuurde en ontvangen berichten. Wanneer je apps toestaat deze data te verzamelen, bijvoorbeeld voor een hardloop-app, weet het bedrijf achter deze app waar je gelopen hebt, wat je hartslag was en misschien zelfs naar welke muziek je luisterde tijdens het sporten. Het bedrijf kan deze data vertalen naar inzichten in de gebruiker van de app.

Wat is dan IoB? Naast technologie en data vanuit IoT voegt het gedragswetenschap toe aan de mix. Op deze manier krijgen bedrijven een nog beter beeld van jouw leven. Het combineren van de data levert hen een profiel op met daarin je interesses, de dingen die je ‘leuk’ vindt etc. Een stap verder gebracht, met het gebruik van technologieën zoals gezichtsherkenning, locatiebepaling en meer, ontstaan talrijke mogelijkheden om iemand te beïnvloeden.

Even terug naar de hardloop-app: wanneer de data wordt verfijnd tot concrete informatie, kan deze verkocht worden aan andere bedrijven. Met deze informatie ‘weet’ bijvoorbeeld een sportwinkel wanneer jij in de buurt van een fysieke vestiging bent en kan het je een uitnodiging sturen om in de winkel nieuwe hardloopschoenen uit te proberen. Of neem een tracking-app voor voedsel die adviseert welke maaltijden goed passen bij jouw dagelijkse oefeningen en eetpatronen.

Voordelen van IoB?

Er zijn grote voordelen verbonden aan het gebruik van IoB. Mits het goed in de praktijk wordt gebracht, denk ik dat het de volgende stap zal betekenen in het beïnvloeden van mensen, bijvoorbeeld om een gezonder leven te leiden.

In Nederland zijn er al enkele autoverzekeraars die experimenteren met autosensoren die je rijgedrag volgen. Hierop kunnen zij een oordeel baseren over of je een veilige automobilist bent of niet. Het is een simpele IoT-oplossing, maar eenmaal gecombineerd met inzichten over jou als persoon kan de verzekeraar een profiel opstellen, waarvan de uitkomst een effect kan hebben op je maandelijkse kosten voor je polis.

Ook de gezondheidszorg kan altijd extra informatie, informatie over jouw gezondheid in dit geval, goed gebruiken. Bijvoorbeeld bij het vroegtijdig opmerken van een hoge bloeddruk, zodat zij actie kunnen ondernemen door je te vragen naar de huisarts of specialist te komen voor advies en coaching.

Of een ander voorbeeld: wanneer je een angst hebt voor drukke plekken, kan een app op je telefoon je waarschuwen als je een plek nadert waar het drukker is dan normaal.

Zoals je ziet kan het gebruik van IoB heel gunstig zijn. Het biedt de mogelijkheid om je via apps te helpen met een meer verantwoorde levensstijl of je leven makkelijker te maken.

De donkere kant van IoB

Helaas is er ook een keerzijde. De hoeveelheid data die op deze manier verzameld kan worden, is enorm. Ik denk dat veel bedrijven nu al meer over mij weten dan ikzelf. En het is ook nog eens vrij gemakkelijk om deze informatie te verkrijgen. Maar wat gebeurt er wanneer deze data in de verkeerde handen valt?

Omdat veel van je gedrag voorspelbaar is, zal identiteitsdiefstal een groter probleem worden met IoB. En wat te denken van zorgverzekeraars? Zij zullen de data over je hoge bloeddruk graag willen hebben. Wie zegt dat zij deze niet zullen gebruiken om je maandelijkse kosten te verhogen…

Alleen al kijkend naar deze risico’s kunnen we concluderen dat sommige gevolgen een onwenselijke impact hebben op onze maatschappij. Zeker wanneer er geen strikte wetmatige bescherming is betreft het waarborgen van de privacy van deze data en het voorkomen van het verhandelen van de data aan derden. Vooral dat laatste – het verhandelen – is een van de grootste nadelen van deze nieuwe technologie. Want wie beschikt over jouw profieldata en hoe gebruiken zij deze?

Wat gaat er gebeuren?

De technologie is er al en kan gebruikt worden. Met de volumes aan data die worden verzameld, is de volgende stap eenvoudig gezet, namelijk: het ontwikkelen en verbeteren van gedragspatronen om bedrijven te helpen beter inzicht te krijgen in hun klanten. Ik denk dat er in de komende jaren veel zal veranderen als het gaat over hoe de maatschappij IoB ziet en gebruikt. Nieuwe wet- en regelgeving zal nodig zijn voor zowel overheden als bedrijven om mensen te kunnen voorzien van een veiligere ervaring met dit soort innovaties.

Auteur: Christian Siegers, Cloud Strategist / Lead Multi Cloud Solutions Architect (let’s connect).

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten