25 August 2014   | 0
BYOD

Toenemend gebruik mobiel vraagt om aanpassingen CIO

Toenemend gebruik mobiel vraagt om aanpassingen CIO

Steeds meer werknemers gebruiken mobiele devices en bijbehorende apps. Het is de taak van de CIO om zijn beleid daar op aan te passen.

CIO’s moeten zich aanpassen aan de mobiele revolutie. Dit stelt Dion Hinchcliffe, business strateeg bij softwareleverancier Dachis Group in een interview met i-cio.com, het platform van Fujitsu voor CIO’s. Het gebruik van tablets en smartphones en bijbehorende apps groeit sterk onder werknemers. Het is de taak voor CIO’s om dit te laten aansluiten op de algehele IT-bedrijfsvoering.

Van GUI naar touchscreen

Door de sterke groei van mobiele devices, zal touchscreen steeds meer de norm worden voor de gebruiker. De delivery van IT zal daar op aangepast moeten worden. “Je ziet nu dat CIO’s wereldwijd steeds prioriteit aan mobiel geven. Als je software niet eenvoudig werkt, zullen gebruikers snel afhaken”, aldus Hinchcliffe. De Amerikaanse business strategist voorspelt dat al in 2015 werknemers evenveel tablets als PC’s hebben. CIO’s moeten dus haast maken om zich hier op in te stellen.

Belang van mobiele data

Het zijn niet alleen de mobiele devices zelf die veranderingen noodzakelijk maken, het zijn ook de apps die werknemers gebruiken. Hinchcliffe: “Werknemers downloaden apps die ze vervolgens voor zakelijke doeleinden gebruiken. Als ze de software niet meer nodig hebben, verwijderen ze de app, waardoor alle data verloren gaat. Dit voltrekt zich allemaal buiten het zicht van de CIO en de rest van het bedrijf.”

De blik naar buiten

Hinchcliffe ziet dat sommige CIO’s niet altijd goed omgaan met de manier waarop werknemers nu apps downloaden en gebruiken. “Ik zie dat in sommige bedrijven externe apps als een bedreiging worden gezien. CIO’s zijn gewend om zelf de software te laten ontwikkelen die werknemers gebruiken, dus ze staan niet meteen te springen om apps van derden in gebruik te nemen.

Dit moeten CIO’s volgens Hinchcliffe juist wel doen: “Ik zag hoe een CIO van een groot Amerikaans mediabedrijf in gesprek ging met zijn werknemers. Hij vroeg ze om aan hem te vertellen welke apps een meerwaarde voor het bedrijf konden zijn. Vervolgens nam hij contact op met die externe leverancier om te kijken wat de mogelijkheden waren.” Dit is volgens Hinchcliffe de goede manier om met het gebruik van mobiele apps om te gaan: je niet blind staren om de eigen IT, maar met de blik naar buiten om externe kansen te spotten.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten