28 February 2013   | 0
Big Data

Big Data als wapen in concurrentiestrijd

Big Data als wapen in concurrentiestrijd

Big Data is ‘the next best thing’ dat kan zorgen voor informatie die nodig is om strategische beslissingen snel te maken.

Wie goed, snel en creatief inspeelt op veranderingen in de markt, is de concurrentie een stap voor. Big Data is ‘the next best thing’ dat kan zorgen voor informatie die nodig is om strategische beslissingen snel te maken. Door middel van het samenbrengen en analyseren van gestructureerde data en ongestructureerde data kunnen conclusies worden getrokken over consumentengedrag, risico’s, fraude, et cetera.

Bedrijven hebben volop gestructureerde data, bijvoorbeeld uit crm-systemen. Zij hebben daarnaast de neiging alles te bewaren, over lange periodes. Bedrijven beschikken dus over een enorme hoeveelheid data. Als die gecombineerd wordt met ongestructureerde data uit bijvoorbeeld social media, kunnen heel verrassende inzichten ontstaan die impact kunnen hebben op de markt.

Big Data heeft voor veel bedrijven een verschillende betekenis, het kan voor de een opslag betekenen en voor de ander analyses. Hoe het ook zij, het gaat om heel veel gegevens waarvan, zodra de input groter is dan de verwerkingscapaciteit toelaat, Big Data zijn.

Bedrijven vragen zich af of ze wat met Big Data moeten en zo ja, waar ze dan moeten beginnen. Big Data toepassingen zijn inzetbaar in allerlei organisaties en overal geldt: het start met strategie. Wat is de strategie en welke kennis is nodig om deze succesvol uit te voeren? Zodra men weet welke informatie nodig is of ontbreekt kan men zoeken naar bronnen die daarin voorzien. Die worden intern en extern gezocht. Daarna gaat het om dataverzameling en -ontsluiting en vervolgens analyseren. De analyse uitkomsten vormen de leidraad die vorm geeft aan hun strategie.

Omdat Big Data zich niet in een alinea laat uitleggen hebben wij vier vooraanstaande marktpartijen gevraagd om ons te vertellen hoe zij bezig zijn met Big Data en wat het voor hen betekent in de praktijk. U treft in deze publicatie verhalen aan van Nikhef, Alcatel-Lucent, SAP en Genalice.

Download het verhaal en laat u inspireren door anderen.

 

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten