21 November 2016   | 0
Algemeen

Snelheid van innovatie essentieel voor bedrijfssucces

Snelheid van innovatie essentieel voor bedrijfssucces

Hoe innoveer je in een digitaliserende wereld? Deze vraag stond centraal tijdens de openings-keynote van Fujitsu Forum 2016.

Alles verandert, zelfs de manier waarop we denken. Digitale transformatie betekent dat we waarde moeten creëren in een wereld die ‘hyperconnected’ is. Traditionele grenzen tussen sectoren vervagen en volledig nieuwe businessmodellen ontstaan. Hierdoor verdwijnen oude zekerheden, maar dat de razendsnelle ontwikkeling van technologie disruptief is wil nog niet zeggen dat dit per se een slechte ontwikkeling is. “Voor mensen met creativiteit en verbeeldingskracht is het een gouden tijdperk”, zegt Fujitsu-president Tatsuya Tanaka tijdens de openingspresentatie van Fujitsu Forum.

Tanaka noemt het potentieel van kunstmatige intelligentie. “Wij werken eraan om deze technologie slimmer te maken, maar net zo belangrijk is dat wij dit willen doen op een manier die voordelig is voor de maatschappij.” Tevens spreekt Tanaka over IoT en Fujitsu’s vorderingen om wereldwijde industriestandaarden te creëren in dit veld.

Andere zaken waarover hij het heeft zijn Fujitsu’s portfolio voor digitale transformatie MetaArc, het gebruik van big data-analytics in de gezondheidzorg, de toepassing van biometrische authenticatietechnologie in de retail en Industrie 4.0 (de ‘connected factory’).

First movers advantage

“Digitale transformatie gaat steeds sneller en heeft impact op veel gebieden”, beaamt Duncan Tait (hoofd Fujitsu EMEIA & Americas). Hij verwijst naar onderzoek van Fujitsu onder 1.200 topmanagers uit verschillende sectoren. Drie kwart van hen zegt mogelijkheden te zien in de digitaliserende wereld, maar ook signaleren zij dat in deze wereld de meest snelheid van innovatie essentieel is voor bedrijfssucces. En juist daarom is het hebben van de juiste technologiepartner zo belangrijk geworden. “Slechts een minderheid van de ondervraagde bedrijven ziet zichzelf als marktleider. En in deze wereld regeren de bedrijven die het meeste durf tonen en first movers hebben een enorm voordeel. Act fast, scale fast, daar gaat het om, samen met inspiratie en commitment om te blijven innoveren.”

Tait noemt verschillende voorbeelden van succesvolle samenwerkingen, zoals het volgen van componenten in de luchtvaartketen (met Meggit) en de digitale transformatie van het belastingsysteem in de Canadese provincie Quebec. “We werken in meer dan driehonderd co-creatieprojecten, op thema’s zoals cloud, IoT, kunstmatige intelligentie en security.”

DHL

Enkele van deze samenwerkingen komen tijdens de openings-keynote van Fujitsu Forum uitgebreider aan bod. Zo is Dr. Markus Voss, CIO Supply Chain van Deutche Post DHL Group aanwezig om te vertellen over de inzet van technologieën als Augmented Reality, robotisering, IoT en drones in logistieke processen. Tot de verbeelding sprekend is dat medewerkers in DHL-magazijnen tegenwoordig zij aan zij werken met robots. Tekenend voor de snelheid van innovatie is hoe een pilot met dronetechnologie in anderhalf jaar tijd gewerkt heeft tot het gebruik van drones in het dagelijkse proces, met drones die pakketten bezorgen op ‘skyports’ waar de klant deze kan ophalen.

Bankia

Iets anders is het verhaal van Ignacio Cea, Chief Strategy & Innovation Officer voor de Spaanse bank Bankia. De digitale bankrevolutie betekent ook hier de opkomst van nieuwe businessmodellen op hoge snelheid. Uit onderzoek door Fujitsu bleek dit jaar al eerder dat met name jongeren steeds makkelijker van bank wisselen. Digital attitude is voor Bankia een belangrijk onderdeel geweest van het huidige succes. In 2012 ging de bank bijna ten onder, maar inmiddels is het een van de meest winstgevende financiële dienstverleners van Spanje en Europa. Er is een innovatieprogramma en er worden continu nieuwe (online) diensten ontwikkeld voor klanten. “Een van de belangrijkste dingen is om te experimenteren met nieuwe technologieën. Wij moeten daarvoor samenwerken met bedrijven als Fujitsu. Zij helpen ons nieuwe manieren van denken toe te passen in onze manier van werken en nieuwe concepten te ontwikkelen die écht anders zijn dan die van de concurrentie.”

Bekijk video: Fujitsu Forum 2016 – Driving Digital Transformation

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten