21 May 2019   | 0
Algemeen

Fujitsu visiedocument 2019 stelt vertrouwen centraal

Fujitsu visiedocument 2019 stelt vertrouwen centraal

Vertrouwen verbindt mens en technologie. Daarom vormt ‘vertrouwen’ het thema van de Fujitsu Technology & Service Vision voor 2019.

Aan het begin van ieder boekjaar brengen wij een vernieuwd visiedocument uit genaamd de Fujitsu Technology and Service Vision (FT&SV). Hierin staan de ideeën, principes en visie die voor ons belangrijk zijn in het komende jaar en daarna. Waarom wij dit doen: de FT&SV helpt ons om het landschap waarin wij ons bevinden te begrijpen. Evenals de richting waar ontwikkelingen ons naartoe bewegen en hoe wij daarop willen reageren. In de editie van vorig jaar lag onze focus op co-creatie. Dit is en blijft belangrijk, ook komend jaar. Sterker nog: wij bouwen hierop verder. Daarom staat in de FT&SV voor 2019 een thema centraal dat juist bepalend is voor het succes van co-creatie. Daarnaast is het een essentieel aspect voor elk bedrijf, iedere relatie en het leven zelf. Dan hebben we het over vertrouwen.

Waarom ‘vertrouwen’ als thema?
In het kort: vertrouwen is belangrijk in het digitale tijdperk en het belang wordt naar onze mening te vaak onderschat. De iets langere verklaring: de veranderende wereld heeft ons idee van vertrouwen aangetast. Opkomende technologieën zoals AI en quantum computing zijn krachtig, maar we weten niet of zij onze toekomst ten goede of juist ten slechte veranderen. Ook zijn er steeds meer vragen over de veiligheid van data in de informatiemaatschappij. Denk aan cybersecurity en privacy. Burgers en bedrijven willen zeker weten dat het verzamelen van hun data volgens de wet gebeurt, met hun toestemming en zonder het gebruik van data op oneigenlijke manieren.

De ontwikkeling van nieuwe en krachtige technologie vindt plaats tegen een achtergrond van politieke onzekerheid, groeiende ongelijkheid, een steeds subjectievere ‘waarheid’ en een steeds complexere wereld. Steeds meer zien we het belang van ecosystemen in: Nieuwe manieren van werken, rondom partnerschappen georganiseerd, zijn nodig. Nieuwe tooling, bijvoorbeeld blockchain, gaat een rol spelen bij het verzekeren van vertrouwen. Organisaties zien steeds meer het belang in van diepere, meer oprechte relaties met klanten en partners. Iets wat veel verder gaat dan alleen het overtuigen van de markt. Wijzelf stellen vertrouwen op ieder niveau centraal. Het is ingebakken in nieuwe businessmodellen, maar ook speelt inspirerend leiderschap een grote rol om te kunnen komen tot ethische, maatschappelijke resultaten.

Fujitsu staat niet alleen in dit geloof. Recent deden wij wereldwijd onderzoek onder 900 zakelijke beslissers in vooraanstaande organisaties – het rapport hiervan publiceren wij binnenkort. 74 procent was het eens met de stelling dat het belangrijk is dat zakelijke en maatschappelijke doelen op één lijn liggen. Bedrijven die een rol willen spelen in de maatschappij van de toekomst, moeten vertrouwensrelaties hebben opgebouwd met werknemers, klanten en andere organisaties. Dit is waarom vertrouwen centraal staat in Fujitsu’s Technology & Service Vision voor 2019.

Relatie tussen mens en technologie
Nieuwe technologie verandert de manier waarop wij naar vertrouwen kijken. Neem bijvoorbeeld de recent door ons ontwikkelde AI die turnscores berekent. In de turnsport wedijveren menselijke atleten om de hoogste scores op het gebied van uitvoering en artisticiteit. Dit brengt de vraag met zich mee: is technologie in staat dit goed te beoordelen? Een machine kan niet goed omgaan met menselijke expressiviteit en emoties in een uitvoering. Daarom kan een AI de artistieke score niet goed berekenen. Aan de andere kant hebben mensen moeite met het objectief inschatten van afstanden en snelheden. Dit kan een AI veel beter. We moeten leren vertrouwen op technologie, maar vooral moeten we de relatie tussen mens en technologie leren vertrouwen.

Natuurlijk is het zo dat vertrouwen niet in elke sector hetzelfde inhoudt. In de publieke sector bijvoorbeeld, ligt de focus op het verbeteren van het vertrouwen van burgers. Voor industriële bedrijven is de belangrijkste overweging wat betreft vertrouwen de voorraadketen. En voor retailers gaat het om het winnen van het vertrouwen van de consument – en het behouden ervan. Vertrouwen is een wat nevelig idee met veel gezichten. Het is van groot belang dat wij de rol die het speelt begrijpen, weten hoe en waarom het verandert en hoe wij de waarde ervan vergroten.

Bij Fujitsu vormt human-centric innovatie de basis van alles wat wij doen. Logischerwijs betekent dit dat wij nadenken over vertrouwen. Het is immers wat innovatie verbindt met mensen. Vertrouwen is wat klanten verbindt met bedrijven, werknemers met bedrijven, bedrijven met overheden en burgers met overheden. Zonder vertrouwen kunnen wij onze toekomstvisie niet verwezenlijken: een duurzame wereld voor iedereen – en een betrouwbare wereld bovenal. Meer weten? Bezoek de Fujitsu Technology & Service Vision website.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten