21 November 2017   | 0
Algemeen

Fujitsu stapt buiten de grenzen van ‘traditionele ICT’

Fujitsu stapt buiten de grenzen van ‘traditionele ICT’

Kosten, complexiteit en risico’s zijn uitdagingen bij digitalisering. Co-creatie is noodzakelijk, zo bleek tijdens Fujitsu Forum.

Van alle digitale transformatieprojecten die bedrijven op touw zetten (zo’n 46 procent van de organisaties is hier meer bezig) faalt ongeveer een derde. De gemiddelde kosten van zo’n project: 500.000 euro. Dit is een uitkomst van Fujitsu-onderzoek onder meer dan 1.600 bedrijven. Driekwart zegt in hun organisatie een tekort te hebben aan digitale vaardigheden. Dit is een uitdaging, zeker omdat 84 procent zegt dat hun klanten ondertussen wel verwachten dat zij ‘meer digitaal’ worden.

Een PACT is nodig

Bovenstaande resultaten werden bekendgemaakt tijdens de opening van Fujitsu Forum, een van de grootste IT-evenementen in zijn soort met dit jaar meer dan 12.000 bezoekers in het Duitse München op 8 en 9 november 2017. Het thema dit jaar: digitale co-creatie. Samenwerking is één van de hoekstenen van succesvolle digitale transformatie. Om te slagen hebben bedrijven een gebalanceerde benadering nodig die Duncan Tait (Director & CEO SEVI Head of EMEIA & Head of Americas, Fujitsu) omschrijft met het acroniem PACT: People, Actions, Collaboration, Technology.

Dát er getransformeerd moet worden, mag duidelijk zijn. In het genoemde onderzoek geeft 84 procent van de bedrijven aan dat zij geloven dat het aanpassen aan nieuwe technologie de komende jaren cruciaal zal zijn om te overleven. Om daarin te slagen, is het belangrijk om niet toe te geven aan angst en te zoeken naar de juiste partners. In de openingskeynote van Fujitsu Forum werd dit onderstreept door Jo De Vliegher, Chief Information Officer van het energie- en metaalbedrijf Norsk Hydro, en door Olivier Onclin, Chief Operating Officer van de Belgische financiële dienstverlener Belfius. Zij stellen dat een succesvolle digitale strategie een culturele verandering betekent. Wat nodig is, zijn mensen met nieuwe vaardigheden. Maar ook nieuwe vormen van samenwerking, die verder reiken dan de traditionele klant-leveranciersrelaties.

Fujitsu opent twee transformatiecentra

Hoe stimuleren bedrijven innovatie zonder overdreven veel risico’s te nemen? Nu tal van markten nieuwe toetreders verwelkomen, is experimenteren noodzakelijk. Managers moeten accepteren dat falen nu eenmaal bij innoveren hoort. Op andere gebieden is falen juist geen optie. Daarom is een helder actieplan nodig, gedragen door de bedrijfsleiding. Rob Enslin, President van de Cloud Business Group, SAP, legde tijdens Fujitsu Forum uit dat een ecosysteem waarin organisaties samenwerken, noodzakelijk is. Volgens hem moeten bedrijven juist onderkennen dat zij zelf alle noodzakelijke vaardigheden voor digitale transformatie niet in huis hebben. Fujitsu geeft hier al invulling aan door het openen van twee digital transformation centers in München en New York. Hier kunnen klanten en partners profiteren van de co-creatiestrategie van Fujitsu.

De digital transformation centers zijn een belangrijk onderdeel van Fujitsu’s visie op een more prosperous society, zoals Fujitsu-president Tatsuya Tanaka uitlegde. Dit is ook waarom Fujitsu buiten de grenzen stapt van een traditioneel ICT-bedrijf, onder meer door in co-creatie te werken aan innovatie in sectoren zoals de landbouw, industrie en financiële dienstverlening.

 

Fujitsu Forum herbeleven? Bekijk de video’s van het event op YouTube, download de presentaties, lees de blogs, bekijk de foto’s op Flickr en praat bij op Twitter met de hashtag #FujitsuForum.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten