10 August 2016   | 0
Algemeen

Fujitsu helpt IT met leveren van business value

Fujitsu helpt IT met leveren van business value

Bas de Reus, MD Fujitsu Nederland, sprak onlangs met CloudWorks. “Het zit als Japans bedrijf in onze genen om verbindingen te leggen.”

Voorheen waren sectoren in de economie duidelijk gescheiden. Dat is verleden tijd. Grenzen tussen sectoren vervagen. Digitale producten en diensten worden verbonden via software, wisselen data uit en vormen een meerwaarde voor mensen. Waarde in deze economie ontstaat uit co-creatie, bijvoorbeeld in fintech waarbij technologische start-ups en traditionele instituten verbinding maken via API’s en samen nieuwe diensten ontwikkelen. “Waarde wordt gedreven door ‘connectedness’”, zegt Managing Director Fujitsu Nederland Bas de Reus in een interview met het blad CloudWorks.

De klant centraal

De digitale transformatie leidt ertoe dat de klant centraal staat en digitaal de norm is. De Reus noemt de vier golven van digitale technologie: internet, mobiel internet, Internet of Things (IoT) en Artificial Intelligence (AI). IoT ontwikkelt zich nu en Fujitsu is op zeer veel gebieden betrokken bij deze digitalisering van de fysieke wereld. Onder meer op het gebied van retail analytics, smart manufacturing en smart agriculture. Ondertussen wint ook de vierde golf van AI momentum. Fujitsu werkt onder meer aan een robot in samenwerking met de Universiteit van Tokyo. Al deze technologieën geven bedrijven nieuwe opties voor hoe ze opereren en innoveren. Met impact op omzet, winstgevendheid en klanttevredenheid.

Fujitsu probeert nadrukkelijk zelf een rol te spelen in deze ontwikkelingen. “Dit is ook een benadering waarmee we waarde creëren door mensen te ‘empoweren’ met digitale technologie. Die value drivers worden samengebracht: mensen, informatie en infrastructuur”, zegt De Reus. De laatste jaren is Fujitsu verandert van een productgeoriënteerd bedrijf in een onderneming die via services en oplossingen zijn toegevoegde waarde bewijst. “We moeten stappen maken om voorop te blijven lopen en niet te verdwijnen. Dat is ook reuze interessant en inspirerend. En: het zit in onze genen als Japans bedrijf om verbindingen te leggen en producten en diensten naar elkaar toe te brengen.”

Digitaal bedrijfsplatform

In de digitale economie zijn verbindingen bepalend voor het concurrentievermogen van een bedrijf. Organisaties willen dat IT business value levert, met de juiste strategische impact. Om dat voor elkaar te krijgen, is een digitaal bedrijfsplatform nodig. “Het nieuwe Fujitsu MetaArc is zo’n platform”, zegt De Reus. “MetaArc is gebaseerd op schaalbare cloudtechnologie en levert mobile, data-analytics, IoT en AI as-a-service. Bedrijven creëren nieuwe oplossingen door het combineren en integreren van technologieën en diensten. De cloud fungeert als een ‘marketplace’ of App Store voor allerlei oplossingen en diensten van derde partijen. Want dáár gaat het naartoe als je de klant centraal zet.”

Bekijk meer over de Fujitsu Technology and Service Vision 2016/7 op http://www.fujitsu.com/global/vision/ of download het volledige interview met Bas de Reus.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten