08 August 2018   | 0
Algemeen

De moderne bank is een shapeshifter geworden

De moderne bank is een shapeshifter geworden

Tech-bedrijven gedragen zich steeds meer als banken en vice versa. Deze ‘shapeshifters’ bepalen de regels op het digitale speelveld.

Het is alsof een onzichtbare grens plotseling is verdwenen en oude regels niet langer gelden. Tech-bedrijven opereren nu ook op terreinen die traditioneel waren voorbehouden aan banken. Een voorbeeld is Amazon: bedrijven die een webshop openen via Amazon kunnen daarvoor de financiële diensten van de leverancier gebruiken. Afgelopen jaar opende Amazon zelfs een onbemande supermarkt, Amazon Go. Klanten kunnen hier simpelweg hun producten pakken en de winkel uitlopen; de betaling wordt automatisch gedaan, via Amazon. Een ander voorbeeld is de Chinese online marktplaats Taobao, onderdeel van Alibaba. Betalingen op dit platform gaan via Ant Financial, een fintech-bedrijf dat tevens in handen is van Alibaba en dat het dienstenaanbod voortdurend uitbreidt. Alibaba doet daardoor niet alleen meer aan betalingen, maar ook aan leningen inclusief hypotheken.

Bank als tech-bedrijf

Misschien moeten we ook niet te verrast zijn door dit ‘shapeshifting’ tussen banken en digitale technologie. De bankwereld is immers altijd al geworteld geweest in data. Traditioneel gezien acteren banken als intermediair, door te beoordelen of transacties tussen partijen te vertrouwen zijn, waarbij ze zoveel mogelijk informatie verzamelen, om hun werkzaamheden zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Het is dus niet zo gek dat er een voor de hand liggend speelveld bestaat voor hedendaagse digitale diensten. En van de andere kant bekeken: voor e-commercebedrijven die transactiedata verzamelen is het beoordelen van kredietwaardigheid zeer belangrijk geworden, wat het logisch maakt dat zij dit graag zelf willen kunnen doen.

Inmiddels raken we gewend aan het idee van tech-bedrijven die zich begeven in de financiële dienstverlening. Maar andersom: de bank als tech-bedrijf? Al in 2015 voorspelde de Spaanse bank BBVA dat het in de toekomst een softwarebedrijf zou zijn. Een statement dat vooral gezien moest worden als erkenning dat de voornaamste uitdaging van banken afkomstig is uit de tech-sector. Inmiddels transformeren de meest vooruitstrevende banken in tech-bedrijven, waarbij ze nieuwe diensten leveren in wat Fujitsu de ‘Financial Services Digital Arena’ noemt: een ecosysteem dat bedrijven, hun partners en klanten verbindt om in co-creatie tot nieuwe waarde voor eindgebruikers te komen.

Voorbeelden in Duitsland en de VS

Een van deze ‘shapeshifters’ is Capital One, een grote financiële dienstverlener in de Verenigde Staten die inmiddels IT-oplossingen aanbiedt aan andere financiële organisaties. Een ander voorbeeld is Deutsche Bank, dat vorig jaar de broncode voor haar software open source maakte om deze te verbeteren voor institutionele beleggers. Deze voorbeelden laten zien dat de financiële wereld een dynamische omgeving is geworden, die ons al veel over onze toekomst leert. De sector geldt als ‘early adopter’ voor nieuwe technologie en de komende jaren zullen banken in toenemende mate (en in verschillende vormen) co-creëren in de digitale arena. Met als de grootste winnaar uiteindelijk de klant, die kan kiezen uit een uitgebreid aanbod aan nieuwe bankdiensten.

 

Meer weten over digitale transformatie in de financiële dienstverlening? Lees ook Fujitsu’s Future Insights-paper met daarin een vooruitblik voor de sector naar het jaar 2030.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten