11 November 2021   | 0
Adoption & Change

What’s in it for me? Nothing!

What’s in it for me? Nothing!

Verandering: het is onontkoombaar, maar toch hebben we er vaak moeite mee. De mens houdt immers van voorspelbaarheid en wil het liefst op de bekende manier doorwerken.

In de huidige maatschappij komen we regelmatig in aanraking met verandering. Zeker binnen bedrijven, waar nieuwe IT- oplossingen zoals Teams elkaar steeds sneller opvolgen en er van medewerkers verwacht wordt dat zij deze oplossingen snel in gebruik nemen.

Geef medewerkers de tijd

Dit vergt de nodige aandacht en inzet van medewerkers. De nieuwe tool veroorzaakt immers ook een verandering binnen hun processen, waardoor zij anders moeten gaan werken. Om dit efficiënt te kunnen, moeten gebruikers genoeg tijd hebben om de mogelijkheden van de nieuwe tool beter te leren kennen. In de praktijk vergeten werkgevers dit vaak, waardoor medewerkers zich overrompeld kunnen voelen en geïrriteerd raken. De bekende vraag die men zich dan gaat stellen is: “What’s in it for me?”

Dit is waarom heldere communicatie zo belangrijk is. In eerste instantie kan het namelijk zo lijken dat er niet veel te halen is voor het individu, maar op de langere termijn ligt het anders. Dan zal de gezamenlijke inzet om de nieuwe tool te leren kennen en te gebruiken ook op individueel niveau tot voordelen kunnen leiden. 

Neem gebruikers mee in het grotere verhaal

Het is daarom belangrijk om mensen mee te nemen in het grotere verhaal achter de uitrol. Waarom zou men de tool moeten gebruiken? Welke voor voordelen halen gebruikers uit de verandering? Zal de verandering een positieve impact hebben op de dagelijkse activiteiten van de werknemers en indien ja, wat zijn deze voordelen?  Dit zijn vragen die antwoorden nodig hebben om werknemers over de streep te trekken.

Tenslotte is het van belang om mensen de mogelijkheid te geven om hun zorgen en frustraties op een persoonlijke manier te uiten. Hierdoor ontstaat er een dialoog, wat zowel de bereidheid om de nieuwe tool te gebruiken bevordert, als ook helpt om de blokkades binnen de uitrol strategie te verhelpen.

Bekijk ook mijn video over wat mij zo aanspreekt aan het vak van adoptie!

Meer weten over het opzetten van een verandertraject en hoe de verschillende stadia binnen dit traject aan te pakken? Neem contact met mij op of kijk op www.fujitsu.com/nl/adoption-change voor meer informatie. 

Auteur: Diantha Serto, Adoption & Change consultant bij Fujitsu (let’s connect)

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten