08 February 2022   | 0
Adoption & Change

Van IT-feestje naar blije gebruikers

Van IT-feestje naar blije gebruikers

De implementatie van een nieuwe tool, zoals bijvoorbeeld Teams, klinkt als een technische aangelegenheid. Maar het gebruik ervan heeft impact op de manier van werken en is zeer zeker geen IT-feestje. Na de implementatie is het wellicht een kwestie van “de knop omzetten en gebruiken” maar dit werkt alleen als de gebruikers op een goede manier zijn meegenomen in de verandering.

Tijdig…

Aan en gaan? Nee, tijdig betekent dat al vroeg in het verandertraject met de medewerkers wordt gecommuniceerd over het waarom van de verandering. Hoe eerder zij begrijpen wat de achterliggende reden voor de verandering is, hoe beter ze zullen reageren en hoe groter de kans dat ze op een goede manier meewerken aan die stip op de horizon. 

De aanpak

De impact van een verandering verschilt per persoon. En ook de wijze waarop iemand reageert verschilt. Zo ziet de een direct waarom de verandering nodig is en stapt er met zeven-mijlslaarzen doorheen, terwijl een ander tijd nodig heeft om te begrijpen waarom, wat en hoe. Dat is iets om rekening mee te houden bij de aanpak van de verandering. Neem dan ook de tijd om te zorgen dan iedereen kan ‘meekomen’ en klaar is voor de volgende fase.

Van A naar R

Onze aanpak is gebaseerd op het ADKAR model en is gericht op het individuele veranderingsproces dat medewerkers bij organisatorische veranderingen doormaken. Het bestaat uit vijf de volgende vijf stappen:

  1. Awareness – bewust zijn en begrijpen wat de noodzaak van verandering is.
  2. Desire – de verandering steunen en/of de persoonlijke voordelen ervan inzien
  3. Knowledge – de kennis hebben om te kunnen veranderen
  4. Ability – de ruimte en mogelijkheid krijgen om de verandering door te voeren
  5. Reinforcement – het vasthouden en versterken van de verandering

Begin bij het begin

Een grote valkuil bij de uitvoering is het doen van aannames. Te vaak wordt vanuit de eigen kennis en ervaring gedacht en geoordeeld waardoor relevante stappen worden overgeslagen of anders worden ingevuld. Zorg ervoor dat je de informatie en kennis behoefte van de gebruikers kent of ga er vanuit dat de ander nog niets weet, dan zit je altijd goed.

No alt text provided for this image

Meer weten over onze aanpak? Kijk op www.fujitsu.com/nl/adoption-change of informeer naar de mogelijkheden of een Adoption & Change management workshop voor jouw organisatie van toegevoegde waarde kan zijn om alle informatie op tafel te krijgen waarmee een goede strategie voor het verandertraject kan worden uitgestippeld.

Auteur: Margriet Spek, Adoption & Change consultant bij Fujitsu (let’s connect)

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten