04 October 2021   | 0
Adoption & Change

Meer halen uit M365? Voorkom een mistige visie

Meer halen uit M365? Voorkom een mistige visie

Beste Opdrachtgevers en Product Owners: hebben jullie een idee waar je naartoe wil met M365? Hebben jullie een goed beeld bij wat het resultaat moet zijn en welke problemen het gebruik van M365 gaat oplossen? Ja? Dat is mooi! Een goed verandertraject start immers bij een duidelijke stip op de horizon.

Een mistige visie leidt er zelden toe dat een schip zijn eindbestemming bereikt. Zonder betweterig te worden: wees duidelijk over waar je traject heen gaat. Met andere woorden: een stip op de horizon waardoor iedereen weet waar het schip naartoe vaart. In deze blog leg ik uit waarom dit zo belangrijk is en hoe het beter kan.

Voor vertrek…

Ter voorbereiding op de reis moet je beslissingen nemen en keuzes maken. Als duidelijk is waar je naartoe wilt, dan is het maken van keuzes een stuk makkelijker en is dit ook beter uit te leggen aan je eindgebruikers. En dat helpt in de acceptatie en omarming van M365. Niet weten waar je naartoe gaat betekent een doelloos schip dat ronddobbert op zee, zoekend naar een bestemming. Dit is iets dat ik veel tegenkom bij projecten met Office 365. Zonder duidelijk doel voor ogen maken projectleiders geen keuzes of stellen zij deze uit. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de vraag waar je bestanden gaat opslaan: op de bestaande schijven, fileshares, SharePoint of OneDrive via Teams. Wat is bij jullie hierover de afspraak? Zonder duidelijkheid tasten de gebruikers in het duister en veranderen zij hun oude, vertrouwde werkwijze niet. Daardoor mis je de efficiëntie in samenwerken die een tool als Teams biedt. Denk aan het gelijktijdig werken aan documenten, het clusteren van informatie in kanalen en nauw met elkaar in gesprek zijn over lopende projecten dankzij Chats en Posts.

De route…

Om gebruikers uiteindelijk uit hun oude patroon te halen zijn allerlei interventies nodig, maar het startpunt is een duidelijke stip op de horizon. Hiermee neem je gebruikers mee in je verhaal: “Waarom doen we dit? Hoe gaan we het doen? Wat betekent het voor mij?” Dit biedt een heldere basis waardoor gebruikers een verandering omarmen. Het is duidelijk waar het schip naar toe vaart, welke spullen we voor onderweg meenemen en welke tussen stoppen we maken om uiteindelijk in bestemmingshaven aan te meren. Zo’n verhaal geeft zowel de bemanning als de passagiers van het schip duidelijkheid en vertrouwen.

Meer weten?

Wil je eens sparren over het formuleren van een stip op de horizon voor jouw organisatie? Kijk voor nog meer blogs en video’s op www.fujitsu.com/nl/adoption-change of neem contact met ons op! Hierbij alvast een voorproefje met 3 tips om hybride werken te laten slagen.

Auteur: Henriëtte Schwarz, Adoption & Change consultant bij Fujitsu (let’s connect)

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten