02 March 2022   | 0
Adoption & Change

Is M365 training echt nodig??

Is M365 training echt nodig??

Het geven van training tijdens een uitrol van een M365 blijft altijd een punt van discussie. Het is nooit nodig, onze collega’s zijn handig genoeg, geef ze maar een spiekbriefje van de meest belangrijkste functies en dat komen ze er wel uit. Herkenbaar?

4 Facebook accounts

In dit soort situaties denk ik meteen aan mijn schoonmoeder van 83 met 4 Facebook accounts. En hoe komt dat? Omdat het haar niet is uitgelegd dat ze niet iedere keer hoeft in te loggen, ze is onvoldoende digitaal vaardig. Dat is weer niet zo raar, ze komt uit een andere tijdsgeest, het is al heel wat dat ze bij aanschaf van een nieuwe telefoon haar contacten over kan zetten omdat ze in de Cloud staan. Daar kan ik dan weer ontzettend trots op zijn! Zonder enige vorm van uitleg heeft ze dat voor elkaar gekregen. Maar die 4 Facebook accounts zijn ontstaan omdat ze geen uitleg heeft gehad. En zo zijn er tal van dingen in haar telefoon in tablet ontstaan die voor verwarring zorgen.

Digitale vaardigheid

Dit soort situaties zie ik ook terug bij organisaties die geen tijd investeren om hun collega’s een en ander uit te leggen. Dan onstaat er verwarring; rondom het opslaan van bestanden, waar doen we dat nu? En rondom het doel van de verschillende app’s in M365, waarvoor gebruik ik nu wat? En niet te vergeten de handige dingetjes die we allemaal willen weten; het openen van de chat in een tweede scherm, Planner openen in de webversie en de verschillende handigheidjes om met elkaar samen te werken. Allemaal zaken die ‘mensen dan maar zelf uit moeten vinden’.

En of mensen daaruit gaan komen, hangt dan weer af hoe handig mensen zijn met de IT-spullenboel. Het niveau van deze digitale vaardigheid is vaak divers binnen een orgranisatie. Een productowner of opdrachtgever heeft hier vaak een te optimistische beeld over. En als je mensen dan alleen een spiekbriefje biedt, tja… denk maar even aan mijn schoonmoeder. Mijn motto is ‘Veranderen is leuk!’. In elk verandertraject vind ik het iedere keer weer opnieuw een uitdaging om te kijken wat ik uit de kast kan trekken om de gebruiker beter te begeleiden.

Doe aan kennisoverdracht

Het gebrek aan faciliteren van trainingen gaat in dit geval ook niet helpen bij het IT-tevredenheidscijfer van de eindgebruikers. Heel vaak maken mensen hier alleen gebruik van om te bellen en chatten. Een groot deel van de efficiency slag die Teams kan bieden blijft liggen. De ‘handige Harry’s’ binnen een organisatie zullen gaan uitvogelen wat je nog meer kan met Teams en proberen hun collega’s hierin mee te nemen. Dergelijke situaties verlopen stroef, zijn tijdrovend en vormen een bron van frustratie. Eigenlijk worden verantwoordelijkheden bij de verkeerde personen gelegd.Dus opdrachtgevers en Product Owners, investeer in training of een variant daarop. Zorg ervoor dat gebruikers handig worden in M365, zodat zij ook kunnen meedenken aan verbeteringen van het gebruik binnen je organisatie. Binnen Fujitsu hebben we onze Adoptie Momentjes; korte kennis injecties en een moment om tips met elkaar te delen.

Meer weten over onze aanpak? Kijk op www.fujitsu.com/nl/adoption-change of informeer naar de mogelijkheden of een Adoption & Change management workshop voor jouw organisatie van toegevoegde waarde kan zijn om alle informatie op tafel te krijgen waarmee een goede strategie voor het verandertraject kan worden uitgestippeld.

Auteur: Henriëtte Schwarz Adoption & Change consultant bij Fujitsu (let’s connect)

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten