10 August 2017   | 0
Retail

Optimale winkelervaring dankzij REA

Optimale winkelervaring dankzij REA

Niet langer hoeven fysieke winkels hun beslissingen te baseren op giswerk. Fujitsu’s REA-oplossing geeft alle informatie over klantgedrag.

Door verregaande digitalisering zijn bedrijven steeds meer in staat te sturen op data. In de online wereld, zoals webshops, is dit vanzelfsprekend. Klanten laten hier een spoor van data achter dat het hele verhaal van hun klantreis vertelt. Oriëntatiegedrag en voorkeuren zijn hierdoor snel duidelijk en de winkelier kan daarop de webshop optimaal inrichten. Anders is het bij fysieke winkels. Neem bijvoorbeeld een damesmodezaak. Bij welke rekken blijven klanten het langst staan? Wat is de route die zij afleggen door de winkel? Op welke momenten is het druk in de winkel? De winkelier moet beslissingen baseren op oude informatie, ervaring en vooral fingerspitzengefühl. Vakmanschap maakt dat de winkelier het vaak bij het rechte eind heeft, maar ideaal is het natuurlijk niet. Wat als hij/zij terug zou kunnen vallen op betrouwbare en actuele analyses, gebaseerd op harde data?

Klantbewegingen in beeld

Onlangs begon een grote internationale modeketen met de uitrol van Fujitsu’s Retail Engagement Analytics (REA). Met REA kunnen winkeliers de bewegingen van individuele klanten door de winkel volgen, zien op welke plekken zij het langst blijven staan en wat de drukste plekken in de winkel zijn: informatie die helpt de winkel optimaal in te richten, of de verdeling van personeel te optimaliseren. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van wat Fujitsu’s analytics-tool voor retailbedrijven kan betekenen.

REA is te gebruiken met bestaande netwerken. In het geval van de hierboven genoemde toepassing integreerde Fujitsu het systeem met een al aanwezig Cisco wifi-netwerk. Op locatie gebaseerde technologie zorgt ervoor dat bewegingen te ‘tracken’ zijn via de smartphones van klanten. Wat dit oplevert, gaat verder dan informatie over klantgedrag; als de klant ervoor kiest in te loggen op het wifi-netwerk kan de winkel een rijkere, persoonlijke shopping-ervaring bieden. Bijvoorbeeld door de klant te wijzen op promo-acties en aanbiedingen op maat, gebaseerd op waar de klant zich op dat moment bevindt in de winkel. En deze video demonstreert ook andere voorbeelden van hoe de REA oplossing zowel de klantervaring als de winkelprestaties kan verbeteren. Een win-win situatie dus.

Nominatie Computable Awards 2017

Niet alleen zorgt REA voor de door retailwinkels zo felbegeerde ‘single customer view’ en meer tevreden klanten, ook bevat de oplossing gepatenteerde technologie om klantbewegingen te visualiseren en te analyseren. Bijvoorbeeld door het weergeven van zogeheten ‘heat maps’ en fluctuaties in klantbewegingen door de dag heen, in een overzichtelijk dashboard. Oplossingen als deze dragen sterk bij aan het succes van Fujitsu’s klanten en niet voor niets werd Fujitsu onlangs genomineerd voor de Computable Awards in de categorie ‘Best Digital Company’. De ontwikkeling van REA gaat uiteraard verder en zal het verschil tussen online en offline in retail steeds verder doen vervagen.

 

U kunt ook stemmen op Fujitsu bij de Computable Awards. Klik hier om uw unieke stem URL te ontvangen en uw voorkeuren op alle categorieën kenbaar te maken. En indien u voor Fujitsu kiest, waarderen we dat natuurlijk enorm.

Laat een reactie achter

*