18 June 2018   | 0
Internet of Things

Ook de slimme samenleving stelt de mens centraal

Ook de slimme samenleving stelt de mens centraal

De ‘smart city’ is hot, door de vele voordelen van IoT. De Japanners leren ons echter ook verder te kijken dan de technologie.

Eindhoven lanceerde recent de ‘Smart City StarterK!t’. Dat vond ik een gouden vondst. Volgens de gemeente stelt de kit overheden en andere partijen in staat zichzelf om te vormen naar een smart society, de slimme samenleving. Gat in de markt, want smart cities zijn ‘hot’ in overheidsland. Een slimme stad is schoner en veiliger, vooral door slim gebruik van data. In de kit zit dan ook vooral een soort handleiding om met data vanuit het Internet of Things (IoT) om te gaan. Vrijwel alles en iedereen in de stad kan data produceren, van sensoren in het wegdek tot aan stadsbewoners die zich met smartphones door het verkeer bewegen. Het levert enorme hoeveelheden data op.

Zelflerende systemen richten stad in

Wordt een stad slimmer door die data? Nee. Die stad wordt pas slim als die data slim wordt toegepast bij het nemen van beslissingen. De stad wordt nog slimmer als systemen die beslissingen nemen, leren van die beslissingen. Dan zitten we in het domein van de kunstmatige intelligentie (AI). Zelflerende systemen die op basis van steeds betere algoritmes een stad steeds efficiënter kunnen ‘inrichten’ zonder dat er nog heel veel mensenhanden aan te pas komen. Neem bijvoorbeeld een verkeerslicht dat een fractie van een seconde langer op rood of groen staat. Niet omdat een mens dat verzint, maar omdat een systeem op basis van data berekent dat dit de doorstroom wel eens positief zou kunnen beïnvloeden.

In de industrie noemen we dit Industry 4.0. Veel grote bedrijven omarmen IoT, smart sensing en machine learning. In de maatschappij gaat dit wellicht nog een stap verder. Tijdens Google I/O, de Google Developers Conference die onlangs plaatsvond in de Verenigde Staten, liet het bedrijf de Google Assistant een kapsalon bellen voor het maken van een afspraak. Voor mij was het nauwelijks te onderscheiden of ik een echt mens hoorde of een computer. Google Assistant reageerde als een mens op basis van de opmerkingen van de kapster waarmee ze een afspraak wilde maken. Met behulp van kunstmatige intelligentie interpreteert de machine de gesproken opdrachten en dankzij lerend vermogen wordt het daar steeds beter in.

Gezichtsherkenning

Een ander voorbeeld van dit type intelligente systemen is Amazon Recognition. Dat werd door de BBC ingezet tijdens het huwelijk van prins Harry en zijn verloofde Meghan Markle: het systeem herkent real-time gezichten en voegde daar in het tv-verslag allerlei feitjes aan toe wanneer iemand in beeld kwam. In de VS hebben diverse steden al interesse getoond om Recognition in te zetten om mensen real-time te volgen in de openbare ruimte. Het systeem leert daarbij om gezichten en bewegingen steeds beter te herkennen en te interpreteren. Fujitsu kan dit ook, door middel van de dienst Biometrics-as-a-Service. Tijdens de meest recente Europese editie van Fujitsu Forum, afgelopen najaar in het Duitse München, was er een demonstratie van een politiewagen die mensen (inclusief gezochte criminelen) kon herkennen op basis van gezichten.

Vanuit technologisch perspectief zijn dit allemaal razend interessante ontwikkelingen, maar er zit ook een sociaal aspect aan. We hebben het nog steeds over een samenleving waar mensen wonen, werken en leven. Natuurlijk kan techniek ervoor zorgen dat dit wonen, werken en leven aangenamer wordt, maar wel binnen zekere grenzen. In Japan hebben ze daarvoor inmiddels een begrip ontwikkeld: Society 5.0, de slimme samenleving als volgende stap in de evolutie van de maatschappij. Die evolutie begon met de jagende mens en via de landbouw en de industriële revolutie komen we nu aan in het stadium van de superslimme maatschappij waarin mens en machine elkaar echt gaan begrijpen en dezelfde logica delen. De slimme maatschappij omvat daarbij veel meer dan het smart city-concept. Het gaat dan ook beslist om duurzaamheid, gezondheid en veiligheid. In Society 5.0 staat daarbij de mens te allen tijde centraal.

Machines dienen de mens

Industry 4.0 heeft volgens de Japanners teveel focus op de machine. In Society 5.0 gaat het weer om de mens. Machines dienen de mens, niet andersom. Persoonlijk vind ik dat een verhelderend inzicht waarmee we de data-samenleving waarin we nu eenmaal leven, minder afstandelijk en zeker minder angstaanjagend maken.

 

Meer weten over hoe uw organisatie kan floreren door slimme digitale toepassingen? Bezoek dan nu onze microsite ‘Enabling Digital’, waar u ontdekt hoe Fujitsu bedrijven helpt met hun digitale transformatie.

 

 

Auteur: Jeroen Mulder

Jeroen Mulder is enterprise architect en werkt als lead architect voor Fujitsu in Nederland. Hij houdt zich onder meer bezig met emerging technology, zoals kunstmatige intelligentie, blockchain en edge computing. Daarbij is hij vooral geïnteresseerd in het zo toegankelijk mogelijk maken van nieuwe technologie. Samen met klanten gaat hij graag de uitdaging aan om innovaties breed toepasbaar te maken in nieuwe of bestaande producten en diensten.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten