08 June 2017   | 0
Innovatie

Innovatie door co-creatie wordt de norm

Innovatie door co-creatie wordt de norm

Co-creatie in Digitale Arena’s is hoe organisaties succesvol innoveren. Dit staat in Fujitsu’s nieuwe Technology & Service Vision.

In een rap digitaliserende wereld waarin onzekerheid de enige zekerheid is, moeten organisaties een disruptieve visie op de toekomst ontwikkelen om te overleven en nieuwe kansen te benutten. Deze kansen ontstaan waar bedrijven en sectoren samenkomen en digitale co-creatie zal de komende jaren de norm zijn. Dit schetst Fujitsu in haar Technology & Service Vision 2017, een jaarlijks uitgebracht rapport met daarin Fujitsu’s visie en inzichten voor bedrijven voor het creëren van innovatie door middel van ICT.

Fundamentele veranderingen op komst

Uit wereldwijd onderzoek van Fujitsu blijkt dat 75 procent van de bedrijven verwacht dat de ICT-sector de komende vijf jaar fundamenteel verandert. Technologieën als kunstmatige intelligentie (KI) en Internet of Things (IoT) hebben bijvoorbeeld een grote impact op de manier waarop bedrijven opereren en hoe samenlevingen functioneren. Om hiermee om te gaan, moeten organisaties goed nadenken over wat hen te wachten staat en hoe zij digitalisering verstandig kunnen inzetten.

De Fujitsu Technology & Service Vision 2017 bevat scenario’s op drie verschillende niveaus: mensen, bedrijven en maatschappij. Zo vinden intelligente systemen steeds meer hun weg naar zakelijke toepassingen, maar krijgt bijvoorbeeld de analytische kracht van KI pas een doel door de sturing en creativiteit van mensen. Tegelijkertijd wordt ieder bedrijf een technologiebedrijf, met digitale technologie ingebouwd in kernprocessen die nieuwe waarde creëren. Deze bedrijven vormen steeds vaker digitale ecosystemen, waarin traditionele grenzen tussen sectoren vervagen. In zogeheten Digitale Arena’s innoveren organisaties rondom thema’s zoals veiligheid, welzijn en mobiliteit.

Digitale Arena’s

Digitale co-creatie wordt de norm voor het innoveren in Digitale Arena’s. Dit betekent de creatie van nieuwe waarde, samen met klanten en ketenpartners rondom technologie. Fujitsu onderscheidt drie stappen om hierin succesvol te zijn: het ontwikkelen van een disruptieve toekomstvisie, het veranderen van het businessmodel aan de hand van kansen die ontstaan in Digitale Arena’s en het implementeren van een digitale business-architectuur die hen in staat stelt kansen te benutten. Dit kan bijvoorbeeld door middel van MetaArc, Fujitsu’s digitale businessplatform dat gebaseerd is op hybrid cloud die bestaande business naadloos verbindt met nieuwe digitale business.

Betere zorg en nieuwe business

Er zijn tal van aansprekende voorbeelden van initiatieven waarin Fujitsu met co-creatie nieuwe waarde toevoegde aan zowel publieke en private organisaties. Zo past het Spaanse San Carlos-ziekenhuis KI toe voor het maken van psychiatrische risicoanalyses bij het behandelen van patiënten. Het op het AI Zinrai gebaseerde systeem maakt dat artsen 85 procent veiliger werken. Een ander mooi voorbeeld is dat van de Japanse Fukuoka Group, een financiële dienstverlener die samen met Fujitsu een digitaal platform bouwde dat meer mogelijkheden bood voor mobiel bankieren. In het land waar vergrijzing een grote rol speelt, kan Fukuoka Group spreken van een grote aanwas van jonge klanten onder de dertig jaar. Dit laat zien dat juist in een sector waarin digitale disruptie een grote rol speelt, groei ontstaat door co-creatie.

 

Fujitsu’s Technology & Service Vision 2017 bevat niet alleen Fujitsu’s visie, maar ook inzichten voor bedrijven die nadenken over innovatie in een tijdperk van digitale transformatie. In onderstaande video ziet u in vogelvlucht (duur: 2 minuten en 45 seconden) de belangrijkste hoogtepunten