10 October 2017   | 0
Hybrid IT

De beste klantervaring: online, mobiel én in de winkel

De beste klantervaring: online, mobiel én in de winkel

Omni-channel retail vraagt om het koppelen van kanalen en snel kunnen op- en afschalen. Hoe benutten winkeliers deze groeikans?

Online en offline komen samen in retail. Dit is natuurlijk geen nieuws voor winkeliers. Anno 2017 is er een omni-channel benadering nodig om succesvol te zijn in deze sector en veel retailers hanteren dan ook zo’n strategie. Vaak heeft dit wel succes, maar toch blijven er kansen liggen. Een voorbeeld: een winkel heeft een prachtige website met mobiele integratie, maar het online klantprofiel is niet gekoppeld aan de kassa’s bij het afrekenen in de fysieke winkel. Of andersom: er is een koppeling tussen online en in-store, maar niet met mobiel.

Online versterkt offline

Veranderend consumentengedrag ligt aan de basis van de kansen die nu ontstaan. Verschillende demografische groepen – jongeren bijvoorbeeld – shoppen graag online en op hun mobiele devices. Tegelijkertijd willen ze ook een betere digitale in-store ervaring. Contextuele diensten, met analytics en software die de klant (of beter gezegd, diens telefoon) lokaliseert wanneer deze de winkel binnenstapt, kunnen hierbij helpen. Bijvoorbeeld door een app die informatie over eerdere aankopen matcht met suggesties over artikelen in de winkel. Of met informatie over artikelen die daar misschien niet fysiek aanwezig zijn, maar wel snel leverbaar. Een prima manier om de altijd beperkte schapruimte aan te vullen met een bijna onbeperkt, virtueel aanbod.

Bovenstaande voorbeelden verrijken de klantervaring en zijn bij uitstek een groeikans voor retailbedrijven. Maar hoe krijgen zij dit werkend? Innovatieve toepassingen moeten snel worden ontwikkeld om kansen te benutten en hiervoor is een passend platform nodig. Een extra uitdaging vormen de plotselinge pieken en dalen in de sector, waar men snel ICT-capaciteit moet kunnen op- en afschalen. Niet alleen voor seizoensbewegingen, maar ook voor weerseffecten die minder goed te voorspellen zijn. Een regenachtige dag kan bijvoorbeeld leiden tot meer drukte in de online winkel. En zomers strandweer of sneeuw kan leiden tot een grote groei in aandacht voor specifieke artikelen, zoals badkleding of handschoenen.

Fujitsu Cloud Service K5

Een open-source platform zoals Fujitsu’s Cloud Service K5 brengt de visie van ‘connected retail’ in de praktijk. Retailers kunnen snel en eenvoudig nieuwe applicaties ontwikkelen of voortbouwen op bestaande toepassingen. Het pay-as-you-use karakter zorgt ervoor dat zij op- en afschalen wanneer nodig. Achter de schermen integreert de cloudservice eenvoudig met andere systemen, waaronder traditionele on-premise (legacy-)IT. Zo ontstaat een Hybrid IT-situatie waarin zowel nieuwe als historische data beter benut wordt. Met als gevolg: meer personalisatie en diensten zoals hierboven genoemd, waarmee retailers consumenten verrassen, de ervaring over alle kanalen heen verbeteren en zorgen dat klanten telkens weer terugkomen.

 

Meer weten over wat retailbedrijven allemaal kunnen bereiken met de Fujitsu Cloud Service K5? Bekijk de global website en ontdek waarom marktleidende partijen kiezen voor deze oplossing. Ook op onze Nederlandse website is meer informatie te vinden over Hybrid IT.

Laat een reactie achter

*