13 December 2017   | 0
Enabling Digital

Succesvolle digitale transformatie? Zorg voor een PACT

Succesvolle digitale transformatie? Zorg voor een PACT

Uit nieuw onderzoek blijkt dat bedrijven moeite hebben de essentiële elementen van digitale transformatie in balans te brengen.

Nog nooit veranderde technologie de maatschappij zo snel als op dit moment gebeurt. ‘Digital’ is een fundamenteel onderdeel van ons leven geworden. Innovatieve nieuwkomers die technologieën zoals Artificial Intelligence (AI), Robotic Process Automation (RPA) en Internet of Things (IoT) optimaal inzetten, zetten hele sectoren op hun kop. Bedrijven wereldwijd komen tot de conclusie dat het inzetten van deze nieuwe technologieën geen nice-to-have is, maar een must-have. De vraag is echter ook: hoe doe je dit op succesvolle wijze?

Internationaal onderzoek

Om de digitale agenda te realiseren, zijn de juiste vaardigheden, processen en partnerschappen nodig. Met dit idee in het achterhoofd onderzocht Fujitsu hoe bedrijven omgaan met digitale transformatie en welke valkuilen zij daarbij tegenkomen. Meer dan 1.600 beslissers in bedrijven werden ondervraagd in het onderzoek. Wat opviel is dat zij het belang van digitale transformatie weliswaar onderkennen, maar tegelijkertijd ook worstelen om de daarvoor benodigde elementen in balans te brengen. Fujitsu vat deze elementen samen in het acroniem PACT: People, Actions, Collaboration en Technology.

De meeste bedrijven zijn inmiddels begonnen met digitale transformatieprojecten. Deze zijn nog in volle gang (29%) of hebben al resultaat opgeleverd (46%). Het pad naar succes is echter allesbehalve eenvoudig. Een op de vier respondenten heeft ervaring met een mislukt project in de afgelopen twee jaar; met een gemiddelde kostenpost van 555.000 euro.

Toch moeten bedrijven blijven investeren in de digitale agenda. De kosten voor een project dat niet geslaagd is valt te vergelijken met het verlies van inkomsten als bedrijven – om welke reden dan ook – digitale transformatie niet de prioriteit geven die het nodig heeft. Dit wordt bevestigd in het onderzoek. Zo zegt 84 procent van de respondenten dat hun klanten een ‘meer digitale’ dienstverlening verwachten en denkt 71 procent dat de concurrentie op dit gebied al verder is.

Zorg voor een PACT

Een van de redenen van het mislukken van digitale transformatieprojecten is het ontbreken van een PACT. Alle vier de elementen van het PACT hebben een effect op elkaar. Een digitaal transformatieproject draait niet alleen om de technologie. Het effect van technologie is beperkt als binnen de organisatie de mensen niet over de gewenste vaardigheden blijken te beschikken. In het onderzoek geeft 70 procent van de respondenten aan dat er een tekort is aan digitale vaardigheden in hun organisatie. Werkt de technologie? En beschikken de mensen over de juiste vaardigheden? Dan nog moeten de digitale projecten duidelijke doelstellingen hebben die zijn afgeleid van de overkoepelende bedrijfsstrategie. Ook hier valt nog veel te verbeteren. Zo stelt 74 procent van de respondenten dat er vaak digitale projecten worden ondernomen zonder duidelijke link met de overkoepelende bedrijfsstrategie. ‘Collaboration’- een element binnen het PACT – is vaak nog een punt van zorg. Een meerderheid van de bedrijven werkt in co-creatieprojecten samen met andere bedrijven. Het probleem hier is dat 73 procent aangeeft dat een gebrek aan succes op korte termijn al snel leidt tot het opheffen van strategische samenwerkingsverbanden.

 

Meer weten over het onderzoek en PACT? Lees het volledige rapport hier.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten