03 October 2017   | 0
Enabling Digital

RPA verslaat de mens met gemak

RPA verslaat de mens met gemak

Analisten verwachten een grote groei van Robotic Process Automation (RPA). Wat houdt deze trend eigenlijk in?

Robotic Process Automation (RPA) is hot. RPA is het automatiseren van repetitief en handmatig werk. De eerste toepassingen ervan bij bedrijven blijken bijzonder effectief. Een voorbeeld: in de backoffice van een financiële dienstverlener zorgde een RPA-implementatie ervoor dat de afhandeling van een case twee minuten in beslag nam in plaats van 20 minuten. De terugverdientijd bedroeg minder dan twee maanden. Maar ook in frontoffice-activiteiten vindt de technologie zijn plek. Bij een serviceprovider die maandelijks 15.000 calls verwerkt, zorgde RPA voor het terugbrengen van de afhandelingstijd van zes minuten naar 50 seconden.

Marktanalisten voorspellen een marktgroei voor RPA-toepassingen van gemiddeld 41 procent. Op dit moment zijn met name banken en verzekeraars, telecombedrijven, de gezondheidszorg en de industrie geïnteresseerd. Maar in principe kan RPA voor een efficiencyslag in elke sector zorgen, met toepassingen op gebieden als IT-ondersteuning, datamigratie, digitale diensten en administratief werk. Helaas zijn er nog veel misverstanden over de opkomende trend. Dat bleek onder meer tijdens een rondetafelsessie die Fujitsu tijdens het Jaarcongres Innovatie en Transformatie organiseerde met IT-beslissers uit vooral de financiële wereld over dit onderwerp.

Zo zou deze vorm van robotisering banen gaan schrappen en dus een bedreiging zijn voor de werkgelegenheid. Echter, RPA past naadloos in een ‘human-centric’ benadering die gericht is op co-creatie, waar virtuele en fysieke werkers elkaar perfect aanvullen. Doordat RPA repetitieve ‘low-value’ taken automatiseert, ontstaat er ruimte voor taakverrijking. Een dergelijke ‘virtuele workforce’ zorgt niet alleen voor kostenbesparingen en meer efficiency, maar ook tevreden klanten en medewerkers en een hogere kwaliteit van dienstverlening.

RPA is in staat om honderdduizenden tot een miljoen transacties per maand automatisch uit te voeren, maar dan veel nauwkeuriger, sneller en goedkoper dan mensen ooit zouden kunnen. Goede voorbeelden uit de financiële wereld zijn het uitvoeren van standaardchecks op krediet- en hypotheekaanvragen, het valideren van aanvragen of het geven van informatie. Dat kan een robot namelijk prima op eigen kracht, inclusief terugkoppeling naar allerlei stakeholders via e-mails of logs. Het proces hoeft immers nog niet perfect te zijn om RPA te implementeren. De robot neemt taken over en genereert daarbij een uitvallijst met taken waarbij menselijke hulp nodig is. De taken die wel zijn verwerkt, zijn echter foutloos met een automatisch gegenereerde audit trail.

Bedrijven die in het verleden vaak kozen voor offshoring en outsourcing van repetitief werk, zien nu de mogelijkheden van RPA. Tegen de achtergrond van deze ontwikkeling speelt de toenemende vergrijzing op de westerse arbeidsmarkt. De tijd is dus perfect voor RPA. De technologie zal zich de komende jaren daarbij nog volop ontwikkelen. Investeringen in RPA en AI zullen elkaar op termijn gaan versterken, met steeds meer toepassingsmogelijkheden tot gevolg.

 

Meer weten over Robotic Process Automation? (RPA)? Bekijk de recording van de webinar over hoe RPA kan helpen bij Digitale Transformatie:

Laat een reactie achter

*