09 January 2018   | 0
Enabling Digital

RPA: automation zonder de nadelen

RPA: automation zonder de nadelen

Virtuele collega’s zijn eenvoudig in te zetten in elke organisatie. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is mogelijk.

Robotic Process Automation (RPA) is een as-a-service platform voor automation. Het gebruikt software om de interacties tussen mensen en technologie na te bootsen, waardoor veel operationele en ondersteunende processen geautomatiseerd kunnen worden. Snel, kostenefficiënt en betrouwbaar. Implementatie van RPA is vrijwel pijnloos, zonder vervanging van systemen, softwareontwikkeling of systeemintegraties. In het kort: automation zonder de nadelen.

Potentieel robotisering vaak nog niet gerealiseerd

RPA maakt deel uit van het portfolio van applicatiemodernisatie-oplossingen. Overal ter wereld gaan miljoenen fte’s op aan repetitief, handmatig en vaak saai werk dat in principe overgenomen kan worden door automatisering. Robots, of ook wel de virtuele collega genoemd, kunnen personeel vrijmaken voor de taken waar mensen meer geschikt voor zijn. Ondertussen verhogen de robots de snelheid, leveren consistent werk af en zorgen ze voor kostenverlaging. Tot nu toe is het potentieel hiervoor echter nog nauwelijks gerealiseerd. De meeste vernieuwingen vragen veel van een organisatie. Bestaande systemen moeten vervangen worden, processen moeten opnieuw worden ingericht en er zijn complexe change-programma’s nodig.

Het inzetten van automation kan ook eenvoudig. RPA is een automation-platform dat naadloos past binnen bestaande processen en systemen. RPA gaat uit van de processen, systemen en tools – en de interacties daar tussen – en zet deze om in geautomatiseerde procedures die uitgevoerd worden door virtuele collega’s. Deze ‘virtual workforce’ wordt getraind om de systemen te gebruiken en voert taken uit middels een vastgelegd schema. De robots kunnen dit 24/7, zonder fouten en zonder af te wijken van het vastgelegde proces. Ze zijn eenvoudig in te zetten, gemakkelijk te managen en leveren vanaf het eerste moment toegevoegde waarde.

Kansen in elke organisatie

Toepassingen van RPA zijn overal te vinden, van front- tot backoffice en IT-ondersteuning. De geautomatiseerde processen zijn ook op verschillende manieren te initiëren. Bijvoorbeeld via een web-portaal, e-mail, sms of met een druk op de knop door een service desk agent. Alle taken zijn op te nemen in een ticketing- of CRM-systeem, het gedrag simulerend van een klantenservice- of servicedesk-medewerker. Voorbeelden zijn het aanmaken en valideren van accounts, verwerken van gebruikersverzoeken, het oplossen van veelvoorkomende problemen en rapportages over lopende aanvragen en andere processen. In vrijwel elke organisatie, van banken en verzekeraars tot publieke instellingen, zijn er kansen te over voor deze vorm van robotisering.

 

Meer weten over Fujitsu’s dienst voor Application Modernisation en RPA? Lees dan nu de brochure met uitleg en use cases.

Of bekijk de RPA coffee clip:

 

 

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten