04 January 2018   | 0
Enabling Digital

Robots pikken onze banen in? Nee, juist niet!

Robots pikken onze banen in? Nee, juist niet!

Artificial Intelligence (AI) is hét buzzword van dit moment. Maar minstens zo belangrijk is menselijke intelligentie.

Iedereen praat over AI. En niet zonder reden. Het concept van (kunstmatige) neurale netwerken om data te verwerken, gooit de manier waarop wij werken fundamenteel overhoop. Het is zelfs niet helemaal nieuw (neurale netwerken werden al in de jaren tachtig van de vorige eeuw bedacht en automatisering is al lange tijd een hoeksteen van de maakindustrie); toch verandert het speelveld door twee variabelen. Ten eerste door de toegenomen rekensnelheden van processors en ten tweede door de enorme hoeveelheid data die beschikbaar (en toepasbaar) is; vaak opgeslagen in de cloud. Een geautomatiseerde toekomst lijkt vanzelfsprekend. Maar moeten we alle taken automatiseren?

Waar wel en waar niet?

Het antwoord daarop is: nee. Nog niet, in ieder geval. Vooral processen waarin sprake is van grote hoeveelheden handmatig en methodisch werk, lenen zich goed voor automation, al dan niet met behulp van AI. Robotic Process Automation (RPA) bijvoorbeeld, maakt het mogelijk om repeterende taken efficiënt en foutloos te verwerken. Wanneer er sprake moet zijn van het herkennen van beelden en taal, het structureren van data of het voorspellen van scenario’s, zijn AI-toepassingen mogelijk. Processen waarin typisch menselijke vaardigheden gewenst zijn, lenen zich daarentegen er juist minder voor. Een voorbeeld is de zorg- en welzijnssector; de benodigde empathie en compassie die voor dit werk nodig is, valt niet door machines na te bootsen.
Los van het gebrek aan emotie is er nog een reden waarom AI ons niet overal kan vervangen. Mensen hebben de unieke vaardigheid om creatieve verbindingen te leggen tussen totaal verschillende zaken, op een andere manier dan AI dit kan en zelfs wanneer de verbanden puur rationeel gezien totaal onlogisch zijn. Een veelvoorkomende opvatting bij automatisering is dat het banen kost. Dit zijn de krantenkoppen die we keer op keer weer langs zien komen. Maar dit hoeft niet zo te gaan. Wel moeten we dan naar nieuwe vaardigheden kijken en menselijke medewerkers zodanig opleiden en organiseren dat zij waarde toevoegen waar AI dit niet kan.

AI zorgt voor nieuwe banen

Tegelijkertijd schuilt er een enorme kracht in de nieuwe mogelijkheden voor automatisering. AI kan grote datavolumes verwerken en daarin patronen herkennen met snelheden die voor mensen niet haalbaar zijn. Toch is er in elk proces een punt waar een menselijke medewerker het werk overneemt en beslissingen neemt op basis van deze informatie. Net zoals de opkomst van big data enkele jaren geleden nieuwe banen bracht voor data-analisten, levert ook AI nieuwe banen op, zoals data scientists. Zelfs als er tegelijkertijd ook traditionele banen verdwijnen. Er zullen immers mensen nodig zijn om de output van AI-systemen te verwerken net als personen die AI-systemen optimaal inrichten en medewerkers die ondersteunende applicaties ontwikkelen.
Uiteindelijk zal AI mensen productiever en efficiënter maken in hun dagelijkse werkzaamheden. Op de werkplek kan het bijvoorbeeld onze voorkeuren ‘leren’ en ons leven daardoor eenvoudiger maken. Het kan ook verwerkt worden in alle door ons gebruikte apparaten – van desktop tot telefoon en smartwatch – en zo een ecosysteem van slimme technologie creëren om ons een betere gebruikerservaring te bieden. Op deze manier kan AI steeds meer waarde bieden door stressvol en repetitief werk over te nemen. En dat is niets om bang voor te zijn.

 

In de Fujitsu Technology & Service Vision is aandacht voor AI. De Technology & Service Vision is een jaarlijks geactualiseerde strategische blik die bepalend is voor Fujitsu’s innovatie-activiteiten. Meer weten? Lees het hier.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten