03 July 2018   | 0
Enabling Digital

RAI Amsterdam: “In 2030 geen vrachtwagens in de stad”

RAI Amsterdam: “In 2030 geen vrachtwagens in de stad”

Plezier maken en focus op innovatie (in plaats van op de factuur) zijn succesfactoren onder de digitale transformatie van RAI Amsterdam.

RAI Amsterdam: wie kent het niet? Met tal van grote en kleine evenementen, van de Huishoudbeurs tot de Horecava is de organisatie een gevestigde naam op evenementengebied. Maar hoe ziet de toekomst voor dit bedrijf eruit? Dit kwam aan de orde tijdens een gezamenlijke sessie van RAI Amsterdam en Fujitsu tijdens de Fujitsu World Tour op 11 juni in Maarssen. In de digitaliserende samenleving wil het evenementenbedrijf waarde blijven toevoegen en moet het gaan nadenken over nieuwe vraagstukken. Bret Baas (RAI Amsterdam) en Ron Commandeur (Fujitsu) spraken in hun sessie over co-creatie en hoe een ‘doe-organisatie’ als RAI Amsterdam daarmee omgaat.

Verbonden met de stad

Eén ambitie staat centraal: het evenementenbedrijf wil fysieke ontmoetingen blijven faciliteren. Daarbij leunt het in sterke mate op de marketing van de stad Amsterdam. “In eerste instantie verkopen wij Amsterdam aan onze bezoekers, dan pas de RAI”, zegt Baas. Daarbij voegt de organisatie kennis toe aan de stad op verschillende thema’s, evenals economische groei. Voor elke euro die RAI Amsterdam verdient met het organiseren van evenementen, verdient de rest van de stad er zeven. Kortom: er is een grote toegevoegde waarde voor de stad, maar tegelijkertijd leggen de logistieke activiteiten rondom evenementen ook een druk op de omgeving.

Een van de doelstellingen die RAI Amsterdam hanteert, is het volledig elimineren van vrachtwagenbewegingen in de stad vóór het jaar 2030. Een zeer ambitieus doel en misschien zelfs een utopie, maar men gaat ervoor. “Dit beeld voor ogen helpt ons om verder te komen.” Dit moet echter wel gebeuren met kennis die RAI Amsterdam zelf niet in huis heeft. “Wij zijn een doe-organisatie: wij organiseren beurzen. Denken over verandering is iets anders. We moesten dus partners om ons heen verzamelen.” Door een ecosysteem van partners zoals TU Delft, de VU en Fujitsu, die gezamenlijk met RAI Amsterdam experimenteren, is het van een intern gericht bedrijf steeds meer een naar buiten gerichte organisatie geworden, die open staat voor frisse ideeën.

Analyseren van transportbewegingen

De invoering van een ‘fast lane’ voor snellere transportbewegingen brengt nu de klantreis voor standbouwers in beeld. Het digitaliseren en analyseren van deze informatie moet helpen de belangrijkste knelpunten in beeld te brengen. Tegelijkertijd is het evenementenbedrijf in gesprek met TU Delft over andere manieren om goederen op hun bestemming te krijgen, bijvoorbeeld door middel van een tunnel en robotisering.
Een cultuur van samenwerking maakt initiatieven als deze mogelijk, stelt Commandeur, namens Fujitsu. “Het is belangrijk om mensen met de juiste vaardigheden te verzamelen voor digitale transformatie. In deze co-creatieverbanden is succes in hoge mate afhankelijk van een open houding ten opzichte van innovatie, out-of-the-box durven denken, maar ook plezier en niet meteen aan geld denken. Plezier maken is belangrijk omdat dit de creatieve energie oplevert die nodig is om tot de volgende stap te komen. En voor co-creatiepartners mag het in eerste instantie niet gaan om geld verdienen. Want als het goed is heb je een gemeenschappelijk doel, namelijk het uitvinden van iets nieuws.”

Bekijk ook de film die wij hebben gemaakt samen met RAI Amsterdam over bovenstaande samenwerking:

 

Digitale technologie verandert de (zaken)wereld razendsnel. Om hierin mee te gaan, is digitale transformatie van groot belang. Dit vraagt om complexe veranderingen, waarin co-creatie met partners nodig is om te slagen. Lees meer over hoe deze reis eruit ziet.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten