20 December 2017   | 0
Enabling Digital

Hoe banken AI inzetten

Hoe banken AI inzetten

Artificial Intelligence (AI) verandert de financiële dienstverlening ingrijpend. Bedrijven als UBS, ING en Lloyds laten zien hoe.

De financiële dienstverlening is een competitieve markt. Het idee van op AI gebaseerde automatisering is voor bedrijven in deze sector dan ook zeer aantrekkelijk: een hogere productiviteit, verbeteringen in klantenservice en zelfs het opnieuw uitvinden van businessmodellen behoren tot de mogelijkheden. Zij kijken onder meer naar chatbots voor klantcontact, Robotic Process Automation en algoritmen die leiden tot een hogere veiligheid en betere beleggingsbeslissingen. Daarbij zijn nog wel verschillende uitdagingen te overwinnen. Zo moeten IT-leiders bijvoorbeeld personeel overtuigen dat AI hen niet gaat vervangen, maar hen gaat helpen hun werk nog beter te doen.

Van hackaton naar volwassen toepassing

UBS, de grootste bank van Zwitserland, is één van de banken die volop met AI experimenteert. Het zijn meestal kleine projecten via het vaste innovatiekanaal van de bank, die verder uitgebouwd kunnen worden wanneer de technologie meer volwassen wordt. Het zijn onder meer eigen werknemers overal ter wereld die met nieuwe ideeën komen, aangemoedigd door ‘hackatons’ en ‘focus days’, maar ook startups en strategische leveranciers. Hoewel niet alle projecten slagen, bevat naar eigen schatting inmiddels een derde van alle innovatieprojecten bij UBS AI-technologie. In een artikel op Fujitsu’s blog I-CIO adviseert Annika Schröder, verantwoordelijk voor innovatie bij UBS om de technologie vooral te ontdekken. “Er is geen risico in het volgen van ontwikkelingen. De technologie heeft nog meer ontwikkeling nodig, maar het bereikt een kritisch zwaartepunt en valt niet langer te negeren.”

Niet alleen in het buitenland , maar ook in Nederland hebben banken aandacht voor AI. Misschien moeten we zelfs zeggen: juist in Nederland. ING staat er bijvoorbeeld om bekend initiatieven te omarmen waarin technologie een grote impact heeft. Een voorbeeld is de inzet van machine learning om ongebruikelijke financiële activiteiten op te sporen. En meer nog dan het simpelweg implementeren van chatbots op de eigen website, vindt ING dat het aanwezig moet zijn waar de klanten ook zijn. Bijvoorbeeld op populaire sociale platformen als Facebook en Whatsapp, waarvoor inmiddels ‘bots’ in ontwikkeling zijn voor klantcontact.

Maak AI onderdeel van transformatie

Een derde bank die gekozen heeft voor AI is Lloyds Banking Group. De organisatie zet onder meer cognitieve technologie, machine learning en intelligente procesautomatisering in voor dagelijkse processen. Het gaat hier niet langer meer om geïsoleerde experimenten, maar het volledig opschalen van de technologie over de volle breedte van de organisatie. Het gaat niet alleen om de inzet van chatbots, maar om het lanceren van AI in de processen die werknemers en klanten doorlopen. De boodschap van Lloyds: AI is niet iets dat een organisatie er even ‘bij’ kan doen. Het moet een integraal onderdeel zijn van de digitale transformatie.

 

AI is een belangrijk onderdeel van Fujitsu’s Technology and Service Vision. Een van de vele toepassingsgebieden is Robotic Process Automation, iets waar inmiddels al verschillende Nederlandse bedrijven mee zijn begonnen. Lees bijvoorbeeld ons artikel hierover in Computable.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten