28 June 2018   | 0
Enabling Digital

Gebrek aan lef staat digitale transformatie in de weg

Gebrek aan lef staat digitale transformatie in de weg

Alleen experimenteerdrift en co-creatie in digitale ecosystemen kunnen bestaande bedrijven redden, stelt econoom Dr. Martin Schulz.

Durf om te experimenteren en samenwerken in digitale ecosystemen zijn nodig voor digitaal succes, stelde Dr. Martin Schulz, econoom voor het Fujitsu Research Institute. Schulz woont en werkt in Tokio, maar in het kader van de Fujitsu World Tour spreekt hij dit jaar op enkele Europese locaties, waaronder onlangs in Maarssen. Tijdens zijn keynote op 11 juni beschouwde hij technologie vanuit een economische blik. En hij had iets bijzonders meegenomen, namelijk één van de drie exemplaren van de Digital Annealer. Deze bijzondere chiptechnologie (ter grootte van een handpalm) is geïnspireerd op kwantumtechnologie en gaat, inzetbaar als clouddienst, organisaties helpen met het oplossen van ingewikkelde combinatieproblemen. Praktische voorbeelden zijn volgens Dr. Schulz het inrichten van optimale routes door magazijnen en het samenstellen van aandelenportfolio’s. Ook voor medisch onderzoek en in de lucht- en ruimtevaart zijn er veel toepassingen denkbaar.

Vertaling strategie naar werkvloer ontbreekt

Een pilot waarbij de Digital Annealer werd ingezet voor het optimaliseren van een Japans magazijn, leverde een 45 procent efficiënter logistiek proces op. Dit kan door de enorme snelheidstoename van de berekeningen door de nieuwe technologie. De Digital Annealer lost vraagstukken namelijk ongeveer 10.000 keer sneller op dan conventionele chiptechnologie. Met zulke cijfers zou er eigenlijk geen discussie hoeven te zijn over digitale transformatie. Die is er dan ook niet: uit wereldwijd Fujitsu-onderzoek blijkt dat 90 procent van de bedrijven een duidelijke digitale strategie heeft. Het probleem ligt elders, bij de vertaling naar de werkvloer. Hier zegt 74 procent van de managers dat hun projecten niet gelinkt zijn aan de overkoepelende strategie. “Hier ontbreekt het aan durf en wil om te experimenteren”, aldus Dr. Schulz.

Behalve de bereidheid om te experimenteren is de snelheid van innovatie afhankelijk van co-creatie. De technologische ontwikkelingen zijn op dit moment voor vrijwel geen enkele organisatie bij te houden en zetten tegelijkertijd volledige sectoren op hun kop. Juist samenwerking tussen partners in een ecosysteem helpt organisaties aan de digitale kennis en capaciteiten waar zij anders geen toegang toe zouden hebben. Dr. Schulz noemt de financiële dienstverlening als voorbeeld en wijst naar Azië, waar e-commercebedrijven als AliPay de rol van banken al grotendeels overnemen. “Zelfs bedelaars hebben in Japan QR-codes voor wie ze geld wil geven.”

Digitale waardeketens

Om digitale transformatie tot een succes te maken, moeten bedrijven op een andere manier naar innovatie gaan kijken. Het goede nieuws dat Dr. Schulz heeft, is dat veel werk al voor ze is gedaan, met het bestaan van talloze digitale platformen en oplossingen, ontstaan vanuit open innovaties met baanbrekende technologieën, zoals Fujitsu’s Digital Annealer. De econoom haalt een quote aan van de sciencefictionschrijver William Gibson: “The future is already here – it’s just not very evenly distributed.” Innovatie ontstaat op allerlei plekken, vaak ongezien voor het leeuwendeel van de wereld. De kunst van digitale transformatie is dan ook deels het vinden van deze innovatie. “We moeten oog hebben voor onze digitale waardeketens. Veel bestaande businessmodellen werken niet meer, we hebben nieuwe netwerken nodig. Maar bovenal moeten we co-creëren en experimenteren om onze digitale toekomst te verwezenlijken.”

 

Digitale technologie is de drijfveer achter de snelle veranderingen die de zakelijke wereld doormaakt. Om in deze wereld succesvol te zijn, is digitale transformatie essentieel. In zo’n complex veranderpad is samenwerken met experts een logische zet. Ontdek nu hoe bedrijven co-creatie inzetten om hun digitale visie te verwezenlijken. Bekijk ook de presentatie die Dr. Martin Schulz heeft gegeven in Maarssen tijdens de Fujitsu World Tour.

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten