28 November 2017   | 0
Enabling Digital

Effectief innoveren door co-creatie

Effectief innoveren door co-creatie

Innovatie is een van de belangrijkste aspecten van digitalisering. Dat was misschien altijd al zo, maar nu is het in ieder geval erg zichtbaar aan het worden.

Iedereen die zich op dit moment ook maar enigszins interesseert voor technologie, merkt dat hippe termen als ‘digitale transformatie’ en ‘innovatie’ je al snel om de oren vliegen. Het gevaar bij deze gesprekken is dat men soms te veel een domein claimt, maar ondertussen de toepassing vergeet. Jazeker, digitale transformatie is belangrijk, maar belangrijker is vaak de toepassing waarmee bedrijven de digitale transformatie vorm kunnen geven. Banken en verzekeraars bijvoorbeeld zoeken hiervoor de samenwerking op met Fujitsu.

Banken innoveren met RPA

Robotic Process Automation (RPA) is een voorbeeld van zo’n technologische innovatie. In alle sectoren en zeker in de financiële dienstverlening, zijn er veel repetitieve administratieve taken. Het automatiseren hiervan betekent kostenbesparingen en verhoogde efficiency, maar maakt ook mensen vrij voor meer creatief en uitdagend werk. Ook in Nederland zijn inmiddels verschillende organisaties die RPA toepassen voor onder meer back- en frontoffice-activiteiten.

De opkomst van RPA en andere technologische trends op de werkvloer illustreert dat de omgeving waarin bedrijven zaken doen, is veranderd door digitalisering. Fujitsu’s ‘Fit for Digital’-rapport, op basis van onderzoek onder 1.200 IT-beslissers, laat zien welke kansen en risico’s dit met zich meebrengt. In de dynamische, verbonden en daardoor hypercompetitieve markten van nu is digitale disruptie een gegeven. Digitale transformatie is daarom een ‘must’. Een van de bepalende aspecten daarvan is innovatie.

De meest succesvolle bedrijven zoeken continu naar hoe zij competitief voordeel kunnen halen uit nieuwe technologie. Zij ontwikkelen nieuwe businessmodellen om nieuwe markten aan te boren, klanten te vinden en producten en diensten te lanceren.

Samen beter en sneller innoveren

Innovatie is niet iets dat bedrijven alleen hoeven – of zelfs kunnen – doen. De druk om snel nieuwe oplossingen op de markt te brengen is hoog en daarbij missen de meeste organisaties de benodigde kennis en middelen. Digitale co-creatie is de nieuwe standaard voor innovatie. Fujitsu omarmt deze visie volledig, door samen met klanten en partners kansen te ontdekken en nieuwe oplossingen te ontwikkelen om deze te benutten. De klant wordt op deze manier onderdeel van Fujitsu’s ecosysteem – en andersom wordt Fujitsu als (technologie)partner onderdeel van het ecosysteem van de klant. Deze is hierdoor niet langer alleen klant, maar ook co-creant.

Sneller innoveren

Door te partneren met Fujitsu verzekeren bedrijven zich van toegang tot de kennis en technologie die nodig is voor een succesvolle digitale transformatie. Dit vergroot hun slagkracht in elke stap van het innovatieproces: van idee tot Proof of Concept (PoC), delivery, marktadoptie en het bijbehorende management. Co-creatie vergroot zo het toekomstige competitieve voordeel, door innovatie, samenwerken en samen ontdekken.

 

Co-creatie leidt tot innovatie. Bekijk de nieuwe video ‘Co-Creating Tomorrows Bank’

 

Auteur: Hugo Herman de Groot

Hugo Herman de Groot werkt bij Fujitsu en gelooft in mensen, acties, samenwerken en technologie. Hij richt zich op co-creatie met klanten en partners bij het maken van business oplossingen die zijn gebaseerd op Robotic Process Automation en Internet of Things.

Laat een reactie achter

*