12 February 2018   | 0
Enabling Digital

De tien valkuilen van digitale transformatie

De tien valkuilen van digitale transformatie

Zonder digitale transformatie geen succes, beseft inmiddels vrijwel ieder bedrijf. Hoe vermijden zij de meest voorkomende valkuilen?

Het enablen van ‘digital’ is inmiddels een voorwaarde voor elke organisatie die succesvol wil blijven. Ravi Krishnamoorthi (Senior VP & Head of Business Application Services, Fujitsu EMEIA) beschrijft de meest voorkomende valkuilen die bedrijven tegenkomen bij digitale transformatieprojecten. Op basis van zijn ervaringen en vele gesprekken met IT-beslissers stelde hij een lijst samen, waarin hij tien struikelblokken uitgebreid beschrijft, inclusief tips om deze te ontwijken. Wij vatten deze nog eens kort samen. De tien valkuilen zijn:

1: Het verkeerde beeld van digitale transformatie

Van beroemde sciencefiction-schrijver H.G. Wells komt het citaat: “De weg van de minste weerstand is de weg van de verliezer”. Het introduceren van nieuwe technologie alleen vanwege nieuwe technologie is iets wat elk digitaal transformatieproject moet zien te vermijden. Wat nodig is, is een businesscase, relevantie en niet te vergeten: erkenning van de rest van de organisatie.

2: Geen beeld van succes

Wat het project ook is, maak het doel vooraf duidelijk. Wees duidelijk over het soort transformatie dat bereikt moet worden. Na het vaststellen hiervan is het bovendien nodig te bepalen wat er gemeten moet worden en wat het Return on Investment (ROI) moet zijn. Want wat is succes? Dit is slechts te bepalen door het kwantificeren van de behaalde resultaten.

3: Falen als een mislukking zien

Het klinkt contra-intuïtief, maar anno nu staat snel falen gelijk aan succes. Voor digitale transformatietrajecten schuilt de reis in het proces. Het continu bevragen en wijzigen van projecten is normaal, maar bestempel een initiatief ook niet te snel als een mislukking wanneer een gebrekkige implementatie de oorzaak is van het falen. Let tegelijkertijd ook op signalen die erop wijzen dat het beter is om te stoppen. Wanneer een proof-of-concept bijvoorbeeld een probleem op kleine schaal niet kan oplossen, neem dan het verlies en ga verder.

4: Overweldigd worden door digitalisatie

Flitsende digitalisatieprojecten zijn overal en het lijkt soms alsof werkelijk alles mogelijk is. Het gevaar schuilt erin dat men door de bomen het bos niet meer ziet, en/of denkt dat ambities te hoog gegrepen zijn. Kijk nog eens naar de problemen die om oplossingen vragen. Vaak is er wel ruimte om bestaande technologie te optimaliseren of processen efficiënter te maken door middel van simpele projecten. Digitalisering is écht voor iedereen.

5: Werken in silo’s

Digitale transformatie floreert wanneer er sprake is van samenwerking tussen verschillende afdelingen. Elke bedrijfsfunctie draagt bij aan het succes van een organisatie als geheel. En alleen wanneer alle verschillende functies een ‘buy-in’ hebben in een project en het belang ervan onderkennen, kan er sprake zijn van een samenhangende benadering die een digitalisering mogelijk maakt.

6: Verandering bottom-up benaderen

Het kiezen van een bottom-up perspectief is niet voldoende om transformatie te bewerkstelligen. In plaats daarvan is een holistische blik nodig, die gebaseerd is op een bedrijfsbrede benadering rondom de strategische doelen.

7: Te snel succes uitroepen

Het inrichten van een online portal of een nieuw online proces betekent nog niet dat er sprake is van digitale transformatie. Dit is nog maar het begin. Wordt data al geanalyseerd? Is er sprake van automation? Pas wanneer er echte voordelen en waarde te melden valt, valt dit samen met de bedrijfsdoelstellingen die het uitgangspunt zijn bij digitale transformatie.

8: Geen commitment van bovenaf

Van oud-basketballer Michael Jordan komt de volgende quote: “Talent wint wedstrijden, maar teamwork en intelligentie winnen kampioenschappen.” Het verkrijgen van commitment in alle lagen van de organisatie, tot in de boardroom, is een van de belangrijkste voorwaarden voor succesvolle digitale transformatie. Het voorkomt silo’s en maakt van digitale transformatie een bedrijfsbreed project.

9: Vergeet het laaghangende fruit

De Chinese filosoof Lao Tzu zei ooit: “Doe de moeilijke dingen wanneer ze nog gemakkelijk zijn en doe grote dingen wanneer ze klein zijn. Een reis van duizend mijl begint met een enkele stap.” Het plukken van het laaghangende fruit lost problemen snel op waarvan de impact op de organisatie duidelijk gevoeld wordt. Zelfs als de volledige waarde gerealiseerd wordt met een end-to-end digitale oplossing.

10: Geen visie

Een team is nodig om een organisatie op te bouwen, maar een visie is nodig om deze op het juiste spoor te zetten. Om de concurrentie voor te blijven, moet iedereen in de organisatie geloven in het toekomstbeeld waar de transformatie voor gaat zorgen. Voor wie nog twijfelt, denk aan de uitspraak die Microsoft-CEO Steve Ballmer in 2007 deed over concurrent Apple: There is no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance.” 

In de Fujitsu Technology & Service Vision omschrijft Fujitsu dat elk bedrijf een technologiebedrijf wordt. Digitale technologie wordt overal ingepast in kernprocessen die waarde generen. In het digitale tijdperk treden bedrijven buiten hun traditionele grenzen en creëren zij waarde samen met leveranciers, klanten en partners via co-creatie. Meer weten over het mogelijk maken van ‘digital’? Bekijk dan onderstaande video:

 

Door deze site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. Wij gebruiken cookies van Google Analytics om het bezoekersgedrag te analyseren teneinde de gebruikerservaring te verbeteren. Deze gegevens zijn niet naar u persoonlijk te herleiden.

Sluiten