07 June 2017   | 0
Enabling Digital

De nieuwe collega is virtueel

De nieuwe collega is virtueel

Robotic Process Automation (RPA) biedt organisaties de mogelijkheid om saaie en repetitieve taken te automatiseren.

De inzet van een ‘virtuele workforce’ levert veel meer op dan alleen kostenbesparingen en verhoogde efficiency. De inzet van een ‘virtual workforce’ leidt ook tot tevreden klanten en medewerkers, evenals een betere schaalbaarheid en veiligere processen. En dat alles zonder de huidige IT-systemen de deur uit te doen. Gezien al deze voordelen is het begrijpelijk waarom Robotic Process Automation zo’n hot item is op dit moment.

Kansen voor optimalisatie

Ron Commandeur, Application Transformation Proposition Manager voor Fujitsu EMEIA, ziet bij bedrijven veel kansen voor optimalisatie. Hij onderscheidt taken binnen organisaties in vier logische componenten: het werk dat gedaan moet worden, de benodigde kennis, de mensen die het werk uitvoeren en de systemen die zij daarvoor gebruiken. “Het is bij de twee middelste stappen – de kennis en de mensen – waar we een virtuele workforce toevoegen. Daarvoor kijken we naar taken waar softwareoplossingen effectiever zijn, bijvoorbeeld omdat ze besparingen opleveren, werkdruk verlagen, pieken opvangen of doordat mensen beter zijn in te zetten in de organisatie.”

De oplossing probeert Commandeur met zijn team te vangen in een model met vastgelegde werkprocedures. De virtuele medewerker gebruikt daarbij dezelfde systemen als diens menselijke collega’s. RPA-tooling kan op grond van de in kaart gebrachte workflow zelfstandig beslissingen nemen en waar dit niet mogelijk is, een aanvraag in een work queue plaatsen voor beoordeling door een menselijke collega. “Zo blijft er een vangnet. Maar standaardchecks uitvoeren, het valideren van aanvragen of het geven van informatie kan een robot prima op eigen kracht, inclusief terugkoppeling naar allerlei stakeholders via e-mail of logs.”

Voorbeelden van toepassingen

Use cases voor RPA zijn te vinden in frontoffice-activiteiten zoals de klantenservice, maar ook in het afhandelen van papierwerk of standaardaanvragen in de backoffice, het uitvoeren van datamigraties en het samenbrengen van end-to-end-processen in de organisatie. Fujitsu hanteert een framework voor RPA-implementaties dat snel inzicht geeft in optimalisatieslagen en voorziet in een programma om initiatieven snel op te schalen. “Organisaties merken ook dat ze met RPA heel snel successen kunnen boeken. Technisch is er op dit moment al heel veel mogelijk en natuurlijk is de onderliggende business case voor veel partijen interessant.”

Recentelijk heeft Fujitsu een nieuw European Center of Excellence (CoE) voor RPA opgericht (lees persbericht). Commandeur ziet tot slot ook een verregaande synergie ontstaan waarbij RPA en investeringen in Artificial Intelligence (AI) elkaar versterken. Het is niet voor niets dat Fujitsu hier nadrukkelijk op inzet.

 

Recentelijk organiseerde Fujitsu Nederland een succesvol webinar over Robotic Process Automation. Benieuwd geworden naar de mogelijkheden van RPA voor uw organisatie? Bekijk de recording van de webinar. Of download hier onze publicatie in het Computable magazine van juni 2017.

Laat een reactie achter

*