11 May 2018   | 0
Enabling Digital

Daar komen de robots!

Daar komen de robots!

Artificial Intelligence (AI) verandert de wereld om ons heen, sneller dan we soms denken. Sterker nog: dit is hét doorbraakjaar.

Al in 1950 deed de Britse computerwetenschapper Alan Turing (recent nog gespeeld door Benedict Cumberbatch in de Oscarwinnende film ‘The Imitation Game’) enkele voorspellingen over Artificial Intelligence (AI). Volgens hem zou het idee van ‘denkende machines’ een halve eeuw later de normaalste zaak van de wereld zijn. En inderdaad, we zien inmiddels heel veel toepassingen van AI als vanzelfsprekend. Sterker nog, deze toepassingen worden steeds meer wijdverbreid. In een blog stelt Fujitsu’s CTO Dr. Joseph Reger zelfs dat AI dit jaar het kritieke omslagpunt bereikt, nu steeds meer bedrijven succesvol zijn met AI. Maar hoe gaat de technologie zich precies ontwikkelen? Dr. Reger doet zeven voorspellingen voor de komende twaalf maanden:

1. Virtuele assistenten worden ‘menselijker’

Nu al hebben wij vaak met AI te maken, bijvoorbeeld wanneer wij contact hebben met banken en verzekeraars. Maar het wordt steeds lastiger het verschil op te merken tussen menselijke medewerkers en chatbots. Het taalbegrip van de laatste groep verbetert en voor klanten zal het contact steeds ‘natuurlijker’ aanvoelen. Dit kan goed nieuws zijn voor callcentermedewerkers, die straks niet keer op keer dezelfde standaardvragen hoeven te beantwoorden, maar zich kunnen richten op complexere vraagstukken.

2. Gezondheidszorg kiest voor AI

De digitalisering van ziekenhuizen zet steeds verder door. In veel gevallen gebruikt men zelfs al AI om gedigitaliseerde patiëntendossiers te analyseren en de arts bij te staan. Dit gebeurt onder meer in het San Carlos-ziekenhuis in Madrid. En nu stijgende zorgkosten onder het vergrootglas liggen, zal men vaker naar AI kijken om diagnoses sneller te kunnen stellen en de werking van behandelingen te voorspellen.

3. Minstens twee grote disrupties door AI

Digitalisering heeft veel sectoren veranderd. Wie had zich enkele jaren geleden bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat het grootste retailbedrijf ter wereld (Alibaba) geen voorraden heeft? Of neem AirBnB, de grootste ‘hotelketen’, maar zonder eigen vastgoed. AI brengt de volgende golf van disrupties op gang. Onder meer de retailsector lijkt er klaar voor. AI kan bijvoorbeeld klanten van kledingwinkels helpen met persoonlijk stijladvies.

4. Bijna alle grote bedrijven onderzoeken AI

Er is vrijwel geen groot bedrijf denkbaar dat niet zou kunnen profiteren van AI. Dr. Reger verwacht dat het komend jaar zestig procent van de grotere Europese bedrijven met een ‘proof of concept’ rondom AI aan de slag gaat. Een uitdaging die zij daarbij tegenkomen is een gebrek aan medewerkers met de juiste competenties hiervoor.

5. Het netto-effect voor werkenden is positief

Op de arbeidsmarkt krijgt AI-gebaseerd werk een stevige impuls. Aanvankelijk zullen vooral professionals met kennis van AI-technologie veelgevraagd zijn, gevolgd door een golf van iets minder technische vacatures (zoals experts op het gebied van user experience en copywriters die de scripts voor chatbots schrijven). Terwijl sommige banen verdwijnen door het automatiseren van werk, ontstaan nieuwe banen als gevolg van dezelfde ontwikkeling.

6. Fabriekswerkers krijgen robot-collega’s

Het verschijnsel van robots langs de lopende band is niet nieuw. Maar met de volgende generatie, AI-gedreven, robots is iets nieuws aan de hand. Zij werken zij-aan-zij met menselijke collega’s en verzorgen daarbij het zware en saaie werk. In de Fujitsu-fabriek in Augsburg, Duitsland, werkt nu een slimme robot die signaleert wanneer menselijke collega’s in de buurt zijn, zodat deze niet in gevaar komen door bijvoorbeeld een plotseling zwaaiende robotarm.

7. AI bepaalt de industriële keten

Volgens Dr. Reger zullen alle grotere industriële bedrijven AI toepassen op minstens één gebied in de waardeketen. Dit kan dan gaan om logistiek, processen in een fabriek of onderhoud. Zo zou AI bijvoorbeeld processen kunnen controleren om de opbrengst te verhogen, of onderhoudstaken optimaliseren om onverwachte ‘downtime’ van machines te minimaliseren. Dit alles kan leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen.

 

Digitale transformatie om onder meer innovatie, productiviteit en de klantervaring te verbeteren staat bovenaan de agenda van de meeste bedrijven. In deze snel veranderende wereld helpt Fujitsu organisaties van verschillende groottes en in tal van sectoren met digitalisering. Meer weten? Kijk hier.

Laat een reactie achter

*