16 November 2017   | 0
Enabling Digital

CIO’s enthousiast én bezorgd over digitalisering

CIO’s enthousiast én bezorgd over digitalisering

IT-beslissers zijn enthousiast over digitale disruptie, maar er zijn ook zorgen. Dit blijkt uit Fujitsu’s ‘Fit for Digital’-onderzoek.

Digitale technologie geeft bedrijven de kans om hun mogelijkheden opnieuw uit te vinden. Of het nu gaat om een betere relatie met de klant, meer productiviteit, innovatie of meer veiligheid. Toch leidt digitale disruptie ook tot hoofdbrekens. Fujitsu’s rapport ‘Fit for Digital’ laat dit goed zien. Fujitsu vroeg voor dit rapport zo’n 1200 IT-beslissers naar hun ervaringen over kansen en bedreigingen door digitalisering. Negen van de tien gaf aan dat ‘digital’ hun sector op de kop heeft gezet.

Verschillende opvattingen

Waar vrijwel iedereen het over eens is: digitale disruptie is ‘the new normal’. Digitale technologie verandert de manier waarop bedrijven te werk gaan ingrijpend. Opvallend in het onderzoek is dat digitale disruptie voor iedereen iets anders betekent. Dit kan zijn de transformatie van businessmodellen (37 procent), efficiëntere processen (27 procent) of een ingrijpende verandering van de relatie die een bedrijf heeft met klanten (23 procent).

Dat iedereen een andere lezing heeft van digitale disruptie, viel misschien nog te verwachten. Opvallender is de toekomstige disruptie die IT-beslissers verwachten. Hun organisaties zijn al grondig opgeschud, maar tegelijkertijd denkt meer dan de helft (54 procent) dat er nog een ‘significante’ verandering voor hen ligt. En nog eens 39 procent verwacht ‘een bepaalde mate’ van disruptie. Hoewel men meestal positief is over al deze veranderingen, wil dit niet zeggen dat iedereen er klaar voor is.

Stilstaan geen optie

Bijna de helft van de ondervraagde managers (43 procent) geeft toe dat de snelle veranderingen in hun sector hen zorgen baart. Ongeveer een derde van deze groep zou zelfs willen dat hun sector immuun zou zijn voor de impact van digitale disruptie. Dat laatste is natuurlijk niet mogelijk en dat beseffen ze zelf ook al te goed. Wat het onderzoek van Fujitsu duidelijk laat zien, is dat bedrijven een realistische houding hebben over digitale ontwikkelingen; zij zien de mogelijkheden en tegelijkertijd ook de risico’s. Disruptie is misschien het nieuwe normaal geworden, maar dat wil nog niet zeggen dat organisaties het zich kunnen veroorloven om stil te blijven staan.

 

Meer weten over wat IT-beslissers zeggen over digitale disruptie en voor welke strategieën zij kiezen om competitief te blijven? Lees dan het hele rapport ‘Fit for Digital: Co-creation in the Age of Disruption’.