23 May 2017   | 0
Enabling Digital

Arts houdt tijd over door AI

Arts houdt tijd over door AI

Succesvolle Artificial Intelligence (AI) test in Spaans ziekenhuis bespaart tijd en verhoogt accuraatheid met 95 procent.

Fujitsu’s Human Centric Innovation is een unieke benadering voor het creëren van nieuwe business en sociale innovatie door het centraal stellen van mensen. Mensen in hun kracht zetten door digitale technologie, daar gaat het om. Dat dit geen toekomstmuziek is, maar dagelijkse praktijk, illustreert een recente veldtest met een Spaans ziekenhuis. In het San Carlos Clinical Hospital in Madrid zet Fujitsu Artificial Intelligence (AI), waardoor artsen betere diagnoses maken en patiënten effectiever behandelen.

Artsen werken efficiënter

Fujitsu’s CTO, Dr. Joseph Reger, beschrijft het pilotproject op Fujitsu’s global blog. Gezondheidzorg is al een human-centric vakgebied. Het project laat zien hoe technologie mensen (artsen) helpt in hun beslissingsproces, zodat zij andere mensen (patiënten) beter kunnen helpen. De pilot was extreem succesvol: artsen hadden veel minder tijd nodig om een beeld te vormen van de patiëntendossiers en risicofactoren.

Om een passende behandeling voor te schrijven, moeten behandelaars een beeld vormen van de potentiële gezondheidsrisico’s van een patiënt. Dit omvat een grote hoeveelheid factoren, zoals de medische geschiedenis van de patiënt, diens huidige situatie en eerdere bezoeken aan andere artsen. Om deze informatie te vinden, moesten artsen in het San Carlos-ziekenhuis in het verleden verschillende bronnen raadplegen, waarvan een groot deel op papier. Een tijdrovende klus.

Digitaliseren van papierberg

De eerste stap in de digitale transformatie van dit proces was voor Fujitsu het verzamelen en integreren van historische medische data van meer dan 36.000 (geanonimiseerde) patiëntendossiers in een veilige database. Hetzelfde gebeurde met meer dan een miljoen medische academische rapporten en data uit de publieke gezondheidszorg.

Wanneer een arts in het San Carlos-ziekenhuis details opvraagt voor een patiënt, analyseert Fujitsu’s Zinrai AI-systeem snel de database. Deze converteert informatie in een visueel model dat mogelijke gezondheidsrisico’s (zoals suïcidaliteit of verslavingen) voor de patiënt snel aangeeft. De accuraatheid van het systeem is volgens berekeningen 95 procent hoger dan de nauwkeurigheid van een team van acht psychiaters met ieder meer dan twintig jaar ervaring. Door directe toegang tot de patiëntendossiers die ‘gescreend’ zijn door de AI, is het voor behandelaars mogelijk om meer tijd te besteden met de patiënt zelf.

Betere gezondheidszorg

De fase waarin het ziekenhuis zich nu bevindt, is het opschalen en uitbreiden van de oplossing, waardoor meer specialisten er gebruik van kunnen maken. Een resultaat van het project is ook het ontwikkelen door Fujitsu van HIKARI, een API voor AI in de gezondheidszorg die artsen gaat helpen in hun beslissingsproces. De case study in het San Carlos-ziekenhuis is een mooi voorbeeld van hoe AI helpt repetitief en tijdrovend werk te verminderen, waardoor mensen zich meer kunnen richten op hun human-centric taken. In dit geval hebben artsen meer informatie tot hun beschikking dan ooit en kunnen deze gebruiken om hun patiënten de best mogelijke hulp te bieden.

Meer informatie over de revolutie in klinische beslissingsprocessen met behulp van AI is te vinden op onze microsite. Tijdens Fujitsu World Tour 12 juni in Maarssen is er een keynote van Fujitsu CTO Joseph Reger over Articifial Intelligence en komen ook andere praktijkcases van Human Centric Innovation en Digital Co-Creation in de zorg aan bod.