05 December 2017   | 0
Enabling Digital

Artificial Intelligence en de impact op een Smart Society

Artificial Intelligence en de impact op een Smart Society

Het volwassen worden van AI, gekoppeld aan de beschikbaarheid van data en rekenkracht, heeft grote gevolgen voor de maatschappij.

Kunstmatige Intelligentie, vandaag de dag meestal aangeduid als Artificial Intelligence of kortweg ‘AI’, lijkt het nu echt te gaan maken. Tijdens CIODAY 2017, onlangs gehouden in de Amsterdamse Beurs van Berlage, ging Pascal Huijbers (CTO Large Accounts Fujitsu EMEIA) in op de impact van AI op mensen en bedrijven. CIODAY is hét jaarlijkse netwerkevent georganiseerd door ICT Media voor de absolute top binnen de IT-markt. Met de overgang naar Industrie 4.0 belanden wij in de ‘Smart Machine Age’, waarin allerlei toepassingen intelligent worden. Steeds vaker zijn machines niet meer te onderscheiden van mensen. Zij slagen bijvoorbeeld voor tests zoals de Turingtest en laten zij zien dat zij menselijke intelligentie kunnen vertonen.

AI kent verschillende vormen

Over AI bestaan de nodige misvattingen. Zo kun je niet spreken over één soort AI. Simpel gesteld bestaat AI uit verschillende componenten, die op dit moment allemaal een verschillende mate van volwassenheid hebben. Deze bouwblokken vallen in drie hoofdcategorieën:

  • ‘sensing & recognition’, zoals beeldherkenning en het verwerken van spraak naar tekst
  • ‘knowledge processing’, bijvoorbeeld het structureren en classificeren van data
  • ‘decision & support’, onder meer voorspellen van scenario’s en het optimaliseren van processen.

Huijbers geeft aan dat momenteel vooral de Bigtech bedrijven de core-technologie van AI ontwikkelen zoals Fujitsu dit doet door middel van haar Zinrai platform of een geoptimaliseerde CPU voor AI. Doordat juist nu de ontwikkeling van AI samenkomt met de beschikbaarheid van grote hoeveelheden data en rekenkracht, wordt de Smart Machine Age mogelijk. Dit komt tot uiting in onder meer de ontwikkeling van autonome voertuigen door Tesla en intelligente robots die in magazijnen zelfstandig orders ophalen.

Wat kunnen bedrijven met AI?

Tal van (traditionele) Big Tech-spelers, start-ups en zelfs overheden zijn actief op de AI-markt. Er is dus veel beweging. Maar wat kunnen we vandaag de dag nu met AI? Huijbers noemt als voorbeelden het inrichten van een slimme infrastructuur door overheden en vervoersbedrijven. Typische ‘Smart Society’-toepassingen zoals het voorspellen en analyseren van verkeersstromen, het ontdekken van patronen, het detecteren van incidenten en zelfs het vinden van specifieke personen zijn nu al mogelijk. Andere toepassingen zijn te vinden in de industrie, zoals het vroegtijdig detecteren van haperende apparatuur of zelfs voorspellend onderhoud. Een andere sector waarin men al ver is, is de financiële dienstverlening. Op basis van persuitingen van de top10 banken van de wereld; met name Chinese banken, maar ook Amerikaanse en Europese banken zoals Bank of America, Wells Fargo en BNP Paribas blijken inmiddels vergaande AI-initiatieven gelanceerd te zijn. Voorbeelden van toepassingsgebieden zijn het tegengaan van witwassen en fraude, geautomatiseerde (effecten)handel, compliance-activiteiten, kredietbeslissingen en het verbeteren van self-service voor klanten.

Impact op maatschappij

AI gaat een steeds grotere impact hebben op de maatschappij. Denk alleen al aan het koppelen van social media-profielen aan beeldherkenning en camera’s die overal onze aanwezigheid kunnen registeren. Ingrijpender zijn wellicht nog de veranderingen op de arbeidsmarkt als gevolg van intelligente machines. Productiewerk verdwijnt, evenals administratieve banen en mogelijk kunnen op den duur ook salesfuncties. Dit zal de roep om nieuwe sociale modellen, bijvoorbeeld het basissalaris, versterken. Ook bedrijven moeten zich afvragen hoe zij grotere thema’s, zoals mobiliteit en kwaliteit van leven, gaan benaderen en samenwerken om daarvoor oplossingen te vinden. Steeds vaker zullen zij elkaars technologie gebruiken. Een voorbeeld daarvan dat Huijbers aanhaalde tijdens CIODAY2017 is Schiphol, dat API’s beschikbaar stelt waarop derde partijen toepassingen ontwikkelen. “Ook met AI-toepassingen is dit samenwerkingsmodel mogelijk”, stelt hij. “De belangrijkste vraag die bedrijven zich momenteel moeten stellen is: wat betekent AI voor ons en wat kunnen we ermee? Want daar ligt ruimte om samen te werken, ruimte voor co-creatie om de technologie te integreren in nieuwe oplossingen.”

 

Wilt u meer weten over Fujitsu en Artificial Intelligence, bekijk dan onze nieuwste e-magazine over Articifial Intelligence of bekijk de sessie van Pascal Huijbers terug op YouTube (duur 40 minuten).

Laat een reactie achter

*